Als er een aanslag zou worden gepleegd dan zou het nu een goed moment zijn, zei de Italiaanse journalist Valerio Corzani tegen me tijdens het drukbezochte concert van Rachid Taha. Niet dat we ons daar zorgen over hoefden te maken. De beveiliging in Frankrijk is flink aangescherpt. Maar de rebelse Taha, een ouwe rocker, is een uitgesproken anti-racist en een anti-moslimextremist, en dat laat hij graag en duidelijk weten.
Misschien ken je Rachid Taha nog wel van zijn versie van Rock the Casbah (The Clash) waarin punk, chaâbi, electro en raï samenkomen, en waarmee de Algerijnse Fransman internationaal is doorgebroken. Na een radiostilte van een paar jaar is hij weer terug op de podia.
Een paar uur eerder gaf Taha een persconferentie, in het Frans. Eva van Meerten en ondergetekende waren afgelopen maand in Marseille waar de 13e editie van Babel Med plaatsvond. Het Frans van Taha was moeilijk te volgen, maar de bottomline is dat de muzikale brug die hij tussen de Arabische en de angelsaksische cultuur slaat belangrijker is dan ooit, vanwege de opkomst van het facisme en het 'abjecte populisme' in onder meer Frankrijk.
Dat vind ik altijd zo goed aan Babel Med: er worden artiesten met een strijdbare houding geprogrammeerd. Babel Med zelf is ook een bastion van verzet. De concerten vinden plaats in het underground-honk Dock-des-Suds, voormalige pakhuizen aan de haven. Eromheen verschijnen gebouwen in het luxe segment, waar de buurt weliswaar van opknapt maar ook oersaai wordt zonder uitgaanscentra. Woordvoerder Olivier Rey vertelde me over het gevecht dat ze moeten voeren met de gemeente. Het is een vreemde constructie want ze krijgen financiële steun van de provincie, maar worden tegengewerkt door de gemeente.