Anoushka Shankar heeft niet alleen sterke muzikale genen mee (als dochter van de legendarische sitarspeler Ravi Shankar en halfzus van singer-songwriter Nora Jones), maar ook een heel groot inlevingsvermogen, gedegen vakmanschap èn haar uiterlijk. Haar album ‘Land of Gold’ dat dit jaar op Deutsche Grammophon is uitgebracht, staat in het teken van de humanitaire situatie van de bootvluchtelingen.
Iedereen is op zoek naar het Land van Goud, een reis naar een plaats waar je je veilig en verbonden voelt. Een thuishaven.
Anoushka voelt zich diep verbonden met de vluchtelingen. Het contrast tussen haar eigen leven – ze kreeg onlangs haar tweede kind - en de vluchtelingen op zoek naar veiligheid voor hun kinderen kon niet groter zijn. En dat geeft haar een enorm gevoel van machteloosheid. De iconische foto van het levenloze lichaampje op het strand van de kleuter Aylan Kurdi was de aanleiding om het album te maken. In de muziek kan ze een stem geven aan de anonieme migranten. Anoushka is er van overtuigd dat kunst het verschil kan maken. Ze raakt ons, ze brengt ons terug naar de essentie van het leven.
De woede, agressie en tederheid komen in hevige mate tot uitdrukking op ‘Land of Gold’, verwerkt in een experimentele mix van minimal, electronics, jazz en Indiaas klassiek. Anoushka is altijd al haar eigen weg gegaan, waarbij de allerlei samenwerkingen is aangegaan, zoals op haar album ‘Traveller’ uit 2011. Ze is, als sitarspeelster, dankzij haar vader thuis in de Indiase klassieke muziek en tegelijkertijd is de ‘moderne westerse’ muziek haar bepaald niet vreemd. Als een kameleon kan ze zich met haar sitar allerlei kleuren aanmeten.
Op 8 oktober geeft ze een exclusief concert in Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam.