Het woord wereldmuziek schijnen we tegenwoordig niet meer in de mond te mogen nemen. Het is niet sexy en roept allerlei ethische vragen op. Podia die exclusief wereldmuziek programmeren - zoals Rasa in Utrecht - verdwijnen uit het stadsbeeld. Maar de wereldmuziekindustrie draait gewoon door. Zoals elk jaar komen bijna drieduizend professionals, vijf dagen lang in de maand oktober, bij elkaar op de Womex (World Music Expo) om nieuwe dingen te ontdekken, artiesten aan de man te brengen of om even bij te praten. Het is altijd leuk om mensen te spreken die open staan voor muziek uit zowat de hele wereld.
Dit jaar werd de Womex georganiseerd in het Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela. Een prachtige plek waar oudheid, kitsch, religie, non-religie en moderniteit samenkomen. In een ultramodern congresgebouw op de top van een berg vonden de beurs en de conferenties plaats. Artiesten, managers, booking-agency’s en programmeurs liepen van hot naar her om te netwerken en dealtjes te sluiten. ‘s Avonds gaven diverse artiesten optredens op vijf podia in de oude binnenstad. In totaal kregen we zo’n 45 showcases voorgeschoteld in drie dagen tijd.
Voor mij was dit alweer de tiende Womex op een rij. De laatste jaren bereid ik me steeds beter voor en eerlijk gezegd viel het me dit jaar bij voorbaat een beetje tegen. Veel artiesten ken ik al en alles begint een beetje op elkaar te lijken. Een succesformule wordt natuurlijk vaak nagebootst. Toch heb ik weer veel moois gezien. Laat ik dat moois even op een rijtje zetten.