Gister heb ik je zien optreden en ik kreeg de indruk dat je het altijd anders wil doen en zonder regels of routine werkt.
"Precies, want de wereld heeft geen regels. De hemel heeft ook geen regels. Wel liefde, genegenheid en activiteiten. Op het podium hebben wij onze structuren zelf gecreëerd. We willen het niet van te voren bedenken, maar voelen en spelen. Het publiek wil niet weten welk akkoord wordt gespeeld, in welke toonsoort de muziek staat, wat het ritme is… ze zijn er om te genieten en te luisteren. Dus geven wij ook die vrijheid aan het publiek."
Maar hoe beslis je wat je gaat doen tijdens een optreden?
"We hebben muziek op voorraad, zo’n 25-30 stukken. Per optreden maken we een andere lijst. We hebben enkele stukken die we altijd spelen, want er komen veel mensen van een andere stad om de show te zien en die willen de bekende werken horen. Anderen die willen juist iets anders zien, die weten dat wanneer Hermeto gaat spelen het altijd anders is. Elke dag, elk optreden is anders. Dus is er geen vaste volgorde, die bepaal ik ter plekke. Op het podium blijf ik creëren, ik maak vrijbaan voor de muzikanten zodat zij de ruimte hebben om te creëren. De thema’s zijn genoteerd. Alles is gecomponeerd. Zelfs van dat stuk met die poppetjes bestaat een partituur. Alle bandleden kennen die al uit het hoofd. Het is de gewoonte om voorbij het geschrevene te gaan. Zo besluit ik midden in een stuk uit te wijken naar een ander stuk."
Hoe besluit je dat?
"Het is pure intuïtie. Ik heb een sterke voelspriet naar het publiek. Als iets te langzaam is, dan voel ik dat het publiek inzakt, en als het te snel gaat dan voel ik dat we vaart moeten minderen. Ik moet het zelf ook leuk vinden. Daarom noem ik het universele muziek (in 2008 heeft Hermeto een manifest geschreven over Musica Universal, red). Zo speelden we gister A Flauta Magica (Zauberflöte van Mozart, red.) met een frevo, maracatu. Er is ook jazz, maracatu, klassieke muziek, maar alles gespeeld op een moderne manier, dus niet conservatief. We nemen een stuk en daar veranderen we de harmonie en het ritme van, lekker vrij en los. Het wordt altijd erg mooi. Je zag de reactie van het publiek toch? Wat geweldig! Kortom er wordt niets van te voren bepaald. Ik zeg altijd bij interviews: ik ben 100% intuïtief, hoewel ik theorie heb gestudeerd op m’n 42ste. Mijn hoofd was toen goed ontwikkeld om te weten dat je theorie kunt gebruiken. Gebruiken! Want met theorie alleen heb je geen creativiteit. Zo wordt het wel onderwezen - eerst denken en dan pas voelen – maar dat kan niet, je moet kunnen voelen. Er zijn heel wat mensen die nog nooit een instrument hebben aangeraakt en kunnen spelen zonder te voelen. Sem sentir não tem sentido! (zonder gevoel heeft het geen zin)."
Muziek is universeel, zei je net, en toch klinkt jouw muziek heel Braziliaans.
“Ja, maar het zit zo: Brazilië is het meest gekoloniseerde land van deze planeet. Er zijn mensen van over de hele wereld in Brazilië. Het is van hetzelfde als ik in Europa speel. Mij wordt weleens gevraagd of ik daar en daar heb gewoond, want die mensen voelen dat mijn muziek iets te maken heeft de sfeer, met de dingen van dat land. Er is namelijk een spirituele kant die vergeten wordt door iets dat religie heet. Religies zijn handelswaar van de ziel, of geest. Alsof je iets gaat verhandelen in een winkel; iedereen wil zijn religie verkopen. In de muziek heb ik de kans om dit te overstijgen. Ik ben niet tegen religies, maar ik ben ook niet per se voor. Als religies verdwijnen dan hebben we een andere wereld. We zijn nu aan het praten tijdens dit interview, wanneer we klaar zijn, verandert alles. Waarom de muziek dan niet? Om te veranderen moet je vrij zijn. Vrij met een geweten.”
Terwijl hij spreekt zwiept de microfoon alle kanten op, waar hij dan weer smakelijk om moet lachen.
Hoe kom je op het idee om een waterketel te gebruiken?
“Mijn opa werkte hiermee, hij repareerde ze en gebruikte ze voor op het land. Als een klein jochie pakte ik die ketels en nam ze mee om er op te slaan. Tot mijn veertiende ben ik opgegroeid in Lagoa da Canoa (in Alagoas, red.), waar geen elektriciteit was. Dat kwam pas toen ik daar vandaan ging. Ik luisterde, graças a Deus, nooit naar de radio. Wat leer je nou van de muziek die op de radio gedraaid wordt? Daar heb ik dus ook veel geluk mee gehad. Ik heb me ontwikkeld op deze instrumenten samen met de natuur, het meer, de vogeltjes, alle soorten dieren. Dieren zijn gevoelig voor muziek. Wanneer je voor ze speelt, luisteren ze aandachtig.
Ik heb een film gemaakt over hoe de kikkers samen met mij zingen. Dat een beest niet spiritueel zou zijn is een bedenksel van de mens. De mens is niet beter dan een beest. Wij zijn ook beesten. Dus de beesten in de goede zin van de betekenis doen het beter dan wat wij doen. Ze kletsen niet teveel, blablabla, ze denken meer dan wat wij doen. Als ik voor een paard speel, dan doet ie zo – Hermeto houdt zijn hoofd schuin en doet alsof hij luistert als een paard – en het lijkt alsof hij denkt, ‘Wat is dit, wat ben je aan het doen?’ – hahahaha… Dat is zo mooi… Ik denk dat ik nu een boodschap wil uitbrengen via dit interview:
In elke stad zouden we één dag in het jaar voor de dieren moeten spelen. Maak tribunes zoals bij een festival, geef een concert voor de dieren en wacht af wat hun reactie is."