Ontzet en verbijsterd bericht Brahim El Mazned, organisator van Visa for Music, ons over de afschuwelijke gebeurtenissen in Frankrijk. Het is vrijdag 13 november, de derde dag van de muziekconferentie in Rabat, de hoofdstad van Marokko. Ondanks alles gaat het hier gewoon door, alleen worden de veiligheidsmaatregelen aangescherpt.
De volgende dag kom ik jazzmusicus Majid Bekkas tegen. Hij woont in het nabijgelegen stadje Salé. Ook hij is ontdaan over de gebeurtenissen. Bekkas die bekendstaat om het bouwen van bruggen tussen de verschillende culturen, zegt met spijt in zijn stem dat vernietigen zoveel sneller en agressiever gaat dan bouwen. Maar het is de taak van muzikanten om te laten zien dat culturele verschillen kunnen worden overbrugd. Op de tweede editie van Visa for Music wordt hier gehoor aan gegeven.
In Afrika is het besef gegroeid dat een muziekbeurs als de Womex een stimulans is voor de nationale muziekindustrie. Artiesten moeten zich meer bewust worden van hun publiek, van marketing en andere zaken die het proces van professionalisering kunnen bevorderen. Op de wereldkaart die tijdens de persconferentie wordt getoond, is een concentratie van muziekbeurzen en conferenties te zien in de VS, Europa en Korea. Rabat is geografisch een goed gekozen locatie voor Visa for Music - Africa Middle-East Music Meeting, om de muziek uit Afrika en het Midden Oosten te laten horen. Muziek wordt hierbij gezien als exportproduct. De koning en de regering van Marokko ondersteunt dit initiatief van harte. Om effect te sorteren zijn programmeurs en festivalorganisatoren van over de hele wereld uitgenodigd.
Het vierdaagse evenement, van 12 tot en met 14 november, biedt overdag een beurs waar van alles gebeurt, en ’s avonds zijn er maar liefst 47 showcases, inclusief de vier acts op de openingavond en acht (nacht-)DJ’s. Tijdens de openingsceremonie die tergend lang duurt – alle dagen beginnen trouwens 45 minuten te laat (African time) -, worden prijzen uitgereikt aan diverse artiesten waaronder de Duitse veteranengroep Dissidenten. Tijdens de beurs is het voornamelijk pendelen tussen de twee theaters waar de optredens plaatsvinden. Over het algemeen is de kwaliteit ruim voldoende en het aanbod zeer divers. Het publiek is uitermate enthousiast, klapt mee of gaat bij tijd en wijle dansen. Niet alleen lokale groepen, maar ook internationale artiesten met een duidelijke Afrikaanse connectie staan op het podium. Hier een selectie: