Op vrijdag 6 oktober 2017 won de interactieve productie Weltatem de Dutch Game Award voor Beste Cross Media Game en de award voor Beste Coproductie tijdens de uitreiking van de Dutch Game Awards in Utrecht. Weltatem is een virtual reality-ervaring die over zingen gaat: een virtuele zangles waarbij je als bezoeker zelf deel gaat uitmaken van de voorstelling. Weltatem is in 2016 Het Geluid Maastricht, samen met de University of Twente, ontwikkeld voor het Reisopera TechTrip Festival. De jury: Weltatem connects de oude traditie van opera en operazang op een heel verrassende en toegankelijke wijze met de nieuwe wereld van Virtual Reality en game. Live opera komt samen met een virtueel zangspel [...]; een hedendaagse opera-ervaring voor The People formerly Known as The Audience.
Reisopera
twee prijzen voor virtual reality-productie Weltatem van Nederlandse Reisopera
Publiek dat met een virtual reality-bril op zit: wat heeft dat met opera te maken? Om dat te onderzoeken organiseerde de Reisopera in Enschede het TechTrip Festival. Heeft een oeroude kunstvorm als opera nog wel zin in hoogtechnologische tijden? Overleeft het live samenkomen voor een avondje akoestische opera of sterft de kunstvorm straks uit in een zee van beeldschermen, algoritmen en autotune? De Reisopera ging samen met theatermakers, scholieren, studenten en innovatiespecialisten op zoek naar de - wieweet - opera van de toekomst. Nicolas Mansfield (directeur) en Gable Roelofsen (regisseur) over de muziektheatervoorstelling Weltatem.
Nicolas Mansfield, directeur van de Nederlandse Reisopera legt uit waarom de Reisopera dit festival geïnitieerd heeft: “In de beleving van velen is opera vooral een historische kunstvorm. Wij geloven dat opera ook over de toekomst gaat. Wij spelen met liefde een rol in het onderzoeken van de toepassing van het gereedschap van de toekomst. Ook om de komende generaties te voorzien van opera van betekenis.”
De Reisopera, theatergroep Het Geluid Maastricht en de Universiteit Twente vragen zich af wat de invloed van nieuwe media zoals Virtual Reality en drones gaan zijn op onze samenleving. En hoe denkt een jongere generatie hierover? Komen theatermakers en hun publiek in de toekomst nog wel samen bij theatervoorstellingen? Welke nieuwe manieren van storytelling kunnen we creëren door nieuwe technologieën aan de kunstvorm opera te koppelen? En spreekt dit ook jonger publiek en jonge makers aan? Het festival gaat niet alleen over techniek als gimmick: de liefde voor zingen, de kracht van muziek en de emoties die muziek kan oproepen staan centraal.