De Jungle van Calais - onlangs ontruimd, en langzaam stroomt het er weer vol met vluchtelingen, wanhopig op zoek naar een beter leven. Extreme wanhoop en extreme hoop op één plek. Er wordt nog altijd meer gefeest dan gerouwd - het is nog niet allemaal ‘naar de wuppe’, zegt Wannes Cappelle van de Vlaamse band Het Zesde Metaal. Verandering is nodig, en hard ook, maar er blijft hoop. In het Westvlaamse dialect zingt Cappelle liedjes die ècht ergens over gaan. Op het album ‘Calais’.
Het Zesde Metaal
Popsongs over serieuze onderwerpen, gezongen in het West-Vlaams
Het West-Vlaams is de moedertaal van Wannes Cappelle, en in die taal bezingt hij complexe onderwerpen op een eenvoudige, rechttoe-rechtaan manier. Met een andere line-up bestaat zijn band Het Zesde Metaal al vanaf 2005, maar tussendoor stort de zanger zich op theater en werk als gitarist bij de Nederlandse band Roosbeef. Inmiddels bestaat Het Zesde Metaal uit Tom Pintens (elektrische gitaar, synthesizer en piano), Filip Wauters (elektrische gitaar, lapsteel, pedal steel), Tim Van Oosten (drums, vibrafoon), en Robin Aerts (bas).
‘Calais’ is het vierde album van Het Zesde Metaal. Met opnieuw liedjes waarin Wannes Cappelle zijn eigenzinnige kijk op de mens en het menselijk bestaan onder woorden brengt. In het West-Vlaams, vanzelfsprekend. Je eigen taal sluit het beste aan op je eigen stem, en op een integere en eerlijke zingen met wat hij noemt ‘je eigen stem’. Hij noemt zichzelf bij voorkeur een ‘singer-songwriter’, maar dat zegt nog niet zoveel over de muzikale lijn van Het Zesde Metaal, waarin je rock, country, en zelfs wat elektronica hoort.
Kijk voor meer informatie op de website van Het Zesde Metaal