Hieronder een interview met Giulio Colangelo, en een (voorlopige) opname van zijn 'Organismo Aperto no. 1' door het Bozzini Kwartet. Een lange versie van het interview vind je onderaan de pagina. Klik hier om terug te gaan naar de overzichtspagina van de Gaudeamus Muziekweek 2016.
Italiaanse componist genomineerd voor Gaudeamus Prijs 2016: 'Componeren is verschrikkelijk moeilijk: je moet er je onderbewuste voor onder ogen zien...'
De jonge Italiaanse componist Giulio Colangelo is een van de vijf genomineerden voor de Gaudeamus Prijs 2016 - van hem worden in de Muziekweek drie stukken uitgevoerd. Een daarvan heet Organismo Aperto No. 1 (2014) voor strijkkwartet en elektronica, een stuk waarin Colangelo onderzoekt hoe akoestische en elektronische instrumenten elkaar kunnen beïnvloeden; vooral als de rollen worden omgekeerd. Colangelo noemt het 'erg opwindend akoestische instrumenten te gebruiken voorbij de begrenzingen van de traditie. Bijvoorbeeld door ze in te zetten als een soort ‘elektronische tolken’ die de synthetische klank nabootsen. Vanuit dit oogpunt besloot ik om de conventionele instrumenten te laten spelen op een manier die elektronisch aandoet.'
Net zo onconventioneel is de manier waarop twee percussionisten met voor hen ongebruikelijke instrumenten: drie versterkte gitaren (twee met klassieke nylon snaren plus een akoestische steelguitar met stalen snaren). Dat stuk heet THAUMA [dialogue for amplified percussive guitars]. Meer over Giulio Colangelo is te vinden op zijn website.