Club Classique is ontstaan in het Amsterdamse Café De Klepel - destijds was een ontmoetingsplek voor musici. Daar organiseerde Leonard Besseling samen met violiste Myrthe Helder vijf jaar geleden voor het eerst klassieke jamsessies waar toehoorders met een biertje in de hand van klassieke kamermuziek konden genieten. Sindsdien spelen de musici nog altijd op iedere laatste zondag van de maand in een café - tegenwoordig in Café Kobalt (ook in Amsterdam).
Club Classique
Klassieke kamermuziek in een ongedwongen sfeer
Club Classique heeft een eigen serie voorstellingen in De Rode Hoed, maar speelt ook op andere lokaties, zoals het Ostade Theater. En dat zijn altijd voorstellingen waarin klassieke muziek wordt gecombineerd met een andere kunstvorm. Op die avonden worden muziekstukken door de musici zelf ingeleid, er worden filmfragmenten vertoond en… de musici spelen alleen dan wanneer de bar geopend is. Zo ontstaat een ontspannen sfeer die in de concertzaal moeilijker te bereiken is. Doel is om de passie die de musici koesteren voor klassieke muziek te delen met generatiegenoten. Nieuws over Club Classique vind je op hun website.
Club Classique is geen vast ensemble. Leonard en Myrthe zijn de artistiek leiders en nodigen per project musici uit. In Vrije Geluiden speelde Club Classique een deel uit het Strijksextet in Bes-groot van Johannes Brahms. Leonard: ‘Brahms is een absolute lievelingscomponist van mij en ook van de andere musici die meespelen. Hij is bij uitstek een romantische componist die zijn ziel uitcomponeerde. Om onze passie voor klassieke muziek over te dragen leent juist zijn muziek zich zo goed, omdat je er heel veel gevoel in kunt leggen. Het eerste sextet is bovendien een jeugdwerk dat hij schreef toen hij 27 jaar oud was.’ Achter het stuk gaat het ingewikkelde en enigszins tragische verhaal schuil van de stille liefde die Brahms voelde voor Clara Schumann, de echtgenote van zijn mentor en goede vriend Robert Schumann…