Helemaal vergeten, maar toch briljant. Je hoort het vaak, en het is lang niet altijd waar. Maar nu wel. Want wie heeft er dezer dagen nog van Thomas de Hartmann gehoord? Precies. Terwijl zijn muziek toch een wervelwind van invloeden, ideeën en invalshoeken is.
Thomas de Hartmann
briljante maar vergeten componist
het Thomas de Hartmann-project
Op het eerste gezicht is het een regelrechte romantiek-man. Thomas de Hartmann heeft een sikkie, een snorretje, een net pak en een bolhoed. Als je niet beter wist, zou je ‘m indelen bij typisch laat-romantische componisten als Richard Strauss, Anton Bruckner en Edvard Grieg. En De Hartmann is dan ook nog een van de mindere goden. Heel lang wisten we niet beter. Een aantal van zijn stukken klinkt ook heus wel zo: degelijk, mooi maar niet per se enorm onderscheidend of interessant. Geen reden voor een revival, zou je zeggen. Maar daar is dan ineens pianist Elan Sicroff. Onder zijn bezielende leiding wordt er even een De Hartmann-schatkist opengetrokken waar je bijkans akelig van wordt.
Sicroff zegt: ‘al die vroege liederen enzo, dat is allemaal niet zo interessant. Maar als De Hartmann’s carrière vordert, komen er ineens links en rechts allemaal rare invloeden bij. Poesjkin, Kandinsky, film, ballet. En hij blijft maar zoeken. Dat literaire, en dat bedachtzame geeft Thomas de Hartmann’s werk een ongekende diepte.’ En zo is het maar net. Vooral de Thomas’ latere werk kreeg maar weinig erkenning van het publiek. Hij was toen al een beetje in de vergetelheid weggezakt. Maar juist daar is het een wervelend circus van invloeden, ideeën en invalshoeken. De Hartmann rommelde met bezettingen, klassieke idiomen en verweefde zijn muziek met experimentele theaterstukken en balletten.
Het Thomas de Hartmann-project begon in 2010, toen Elan Sicroff in contact kwam met Gert-Jan Blom, die bij het Metropole Orkest werkt. Selecties werden gemaakt, ensembles samengesteld en studio’s geboekt. Op 23 september 2016 werd de 7 cd-box van het Thomas de Hartmann-project gepresenteerd. Vrije Geluiden dook er in, sprak met Elan Sicroff en met de andere musici: Katharina Naomi Paul (viool), Nina Lejderman (sopraan), Joris van Rijn (viool), Ingrid Geerlings (fluit), Ties Mellema (saxofoon), Anneke Janssen (cello) en met de producer, Gert Jan Blom: 'musici spreken over een vergeten componist'.