Jan Miserre, John Gürtler - The Outrun
The Outrun (VK 2024) is een drama van regisseur Nora Fingscheidt, met o.a. Saoirse Ronan, Stephen Dillane, Saskia Reeves en Naomi Wirthner. Fraaie verfilming van het gelijknamige boek van de op de afgelegen Schotse Orkney-eilanden geboren Amy Liptrot, die in The Outrun beschreef hoe ze na jaren van wild feesten in Londen een alcoholist was geworden. Als laatste redding keerde ze terug naar de rust van haar geboortegrond om daar, ver weg van de drukte van Londen te werken aan herstel. Ronan is fantastisch als de gebroken Amy (in de film heet ze Rona), die wanhopig probeert zichzelf weer in elkaar te zetten. Het verhaal wordt niet chronologisch verteld, maar in schijnbaar losse fragmenten die heen en weer springen door de tijd en tussen Londen en de Orkney-eilanden.
De muziek bij The Outrun is van John Gürtler, Jan Miserre, een duo dat elektronische elementen en orkestklanken mixt. En net zoals de film gefragmenteerd het verhaal blootlegt achter de hoofdpersoon, springen we ook in de muziek heen en weer tussen de beukende club-dance-muziek en de aanzwellende soundscapes die de klanken van de golven op de kliffenkusten van de Schotse eilanden, oproepen.
Twee bijzondere instrumenten die voor de score gebruikt zijn zijn de Ondes Martenot, een vroeg elektronisch instrument uit de jaren ’20 van de 20e eeuw; en de Cristal Baschet, een instrument van glas en metaal, ontwikkeld in de jaren ’50, verwant aan de glasharmonica. De ijle klanken van dat instrument klinken bijvoorbeeld als de hoofdpersoon een glas wijn ziet en onweerstaanbaar in de verleiding komt er een slok van te nemen. Voor de scenes waarin de natuur van de Orkney-eilanden het beeld beheerst, wordt de muziek gekenmerkt door de klanken van strijkers, houtblazers, en fluiten.