Dido en de noodlottigheid van het bestaan (2): kracht versus kwetsbaarheid.
Als Dido kiest om de liefde te omarmen zal ze zich kwetsbaar moeten opstellen, maar kwetsbaar is wat Dido in de laatste plaats is. Wie is Dido eigenlijk? Dirk de Wachter ziet deze opera als een geëmancipeerd stuk waarin de kracht van de vrouw naar voren komt. Maar die kracht heeft ook een keerzijde.
De muziek in deze aflevering:
Act 1 - Recit: See your royal guest appears
Recit: When Royal fair
Chorus: Cupid only throws the Dart
Aria: Persue thy conquest love
Chorus: To the hills and the vales
Act 2 – Aria: Joves command shall be obeyed
H. Purcell - Fantasia in A
Holland Baroque
Tineke Steenbrink- orgel& klavecimbel
Judith Steenbrink- viool.
Chloe Prendergast -viool
Emma van Schoonhoven -altviool
Tomasz Pokzjiwinski cello
Israel Golani -luit
Karl Nyhlin- Luit
Zangers
Dido - Barbara Kozielj
Belinda - Elisabeth Hetherington,
Aeneas - Thomas Oliemans
Second Woman - Elsbeth Gerritsen
Tenor - William Knight
Samen vormen zij het koor
Regie – Ruben Pest
Muziek opname&mix - Carl Schuurbiers
Mixage podcast - Arno Peeters
In 'Dido en de noodlottigheid van het bestaan‘ wordt de opera Dido & Aeneas verteld en gezongen vanuit het drama van koningin Dido. Een 17e eeuws drama dat voor de Vlaamse psychiater Dirk de Wachter nog altijd actueel is. Dagelijks ziet hij de problemen van Dido terug in zijn praktijk. De Wachter vertelt over de onvermijdelijkheid van het lot en de noodzaak dat te aanvaarden. Door de muziek wordt zoals de Wachter het zegt: "De onmogelijkheid getroost door de schoonheid”.