mocromode | docu | vpro dorst
Designermode verschaft status aan Nederlands-Marokkaanse jongeren en zo kopen ze hun zelfvertrouwen, maar het sleurt hen ook mee in een vicieuze cirkel van groepsdruk. De documentaire 'Mocromode' onderzoekt welke impact dit heeft op hun leven en waar de jongeren nu echt naar verlangen.
Mocromode is een documentaire over misschien wel de meest gestereotypeerde groep in onze samenleving: Nederlands-Marokkaanse jongens. Veel van hen wonen in achterstandswijken, maar dragen peperdure designermerken zoals Louis Vuitton, Gucci, Armani en Prada. De kleding is soms meer waard dan een minimum maandloon, waardoor de link met criminaliteit snel wordt gelegd. Waarom dragen de jongens dan toch deze dure kleding? En wie gaan er schuil achter de designeroutfits?
De documentaire is een zoektocht naar de jongens achter het masker van geld en status en duikt in het leven van Omar en Moggie: twee neven gehuld in designerkleding die al vloggend voor hun kanaal Dumans hun leven in Rotterdam-Zuid vastleggen. Ze slijten hun dagen in de kapsalon, dat als een soort buurthuis fungeert. Hier wordt gehangen, lol getrapt en elke outfit wordt zorgvuldig gecheckt. Maar achter de oppervlakkigheden, schuilt een subcultuur van groepsdruk en afgunst. Hoe houden Omar en Moggie zich staande in deze wereld en waar verlangen ze werkelijk naar?