Tegenlicht in de klas
Afwijkende spoorwegen in Europa
Er ligt overal treinrails en er zijn genoeg stations in Europa, maar om overal te komen beginnen de problemen vaak aan de landsgrenzen.
Pier Eringa heeft lang in de wereld van de spoorwegen gewerkt en is erachter gekomen hoe complex de systemen zijn.
Ieder land heeft niet alleen haar eigen systeem, maar ook de dienstregeling verschilt.
Tussen Frankrijk en Baskenland in Spanje ligt een doorgaand spoor. Toch moet een reiziger drie keer van treinmaatschappij veranderen. De Franse trein stopt in de plaats Hendaye, dan moet er worden overgestapt op een Baskische trein die 3 kilometer verder in het station van Irun stopt om de passagiers in een Spaanse trein verder te laten reizen.
Een treinreis van het Franse Cerbère naar Portbau in Spanje stopt bij de grens, omdat een Spaanstalige machinist de trein moet overnemen. Want alleen deze mag in Spanje de trein besturen. Ook al is dat maar voor een paar kilometer.
Dichter bij huis, bij de grens tussen Duitsland en België staat de trein ook een tijd stil.
Er komt hier een Belgische machinist aan boord die Frans, Nederlands maar ook Duits spreekt.
Jon Worth is treinvlogger. Hij zoekt uit hoe het in Europese grensplaatsen gesteld is met het treinvervoer.
Er zijn ondernemers die het grensprobleem van de spoorwegen proberen te doorbreken. Zoals Elmer van Buuren die met zijn bedrijf ‘European Sleeper ’s nachts van Brussel naar Berlijn rijdt.
Desondanks heeft Elmer toch een trein op de kop weten te tikken en deze rijdt nu tussen Brussel en Parijs. Maar voor de dagelijkse schoonmaak van deze trein, mag hij van de nationale spoorwegen van België niet in de buurt van het centraal station van Brussel staan.
Voor vertrek moeten de toiletten van de trein worden geleegd en de trein schoongemaakt worden. Maar ook eten en drinken moet worden ingeladen en het beddengoed worden verschoond.