Goudzoekers
Reclame
Waarom zijn er zulke irritante reclames zijn op tv? Met van die storende deuntjes die steeds maar in je hoofd rond blijven spoken? Ze zullen hun geld wel opbrengen, anders waren ze er vast niet meer. Maar waarom zijn er dan niet alleen maar irritante reclames? Gelukkig zien we ook nog weleens een leuke commercial. Verslaggever Martijn Kieft denkt dat hij immuun is voor reclame, dat hij zich ertegen kan wapenen. Collega Pieter van der Wielen is er juist van overtuigd dat reclame inspeelt op het onderbewuste en dat we dus willoos slachtoffer zijn van alle reclame-uitingen die er dagelijks op ons afkomen. Reclame is overal. Op een doodgewone dag worden we alleen al met minimaal 30.000 merkuitingen geconfronteerd op schoenen, tassen, kleding, uithangborden. Kan een mens zich hiertegen wapenen? Of lopen we massaal in dezelfde val die reclamemakers voor ons hebben opgezet? Goudzoekers duikt in de wereld van reclame en probeert zich te onderwerpen aan haar duistere maar ijzeren wetten. Met behulp van reclamegoeroe Manfred Bik maken Kieft en Van der Wielen zelf zowel een irritante als leuke commercial en testen wat het effect ervan is. Wat werkt er beter? En hoeveel kost het eigenlijk om een reclamespotje te maken? Bovendien blijkt het geen sinecure en vooral een geldverslindende business om de spotjes op tv te krijgen. Lukt het Kieft en Van der Wielen voor hun commercials ook uitzendplek te krijgen?