Goudzoekers
Nieuwe auto's
Winnaars en verliezers in de auto-industrie. De consument lijkt de winnaar, maar de echte winnaars zitten in België: de sloop. Zoektocht naar de winnaars en verliezers achter grote economische trends en hypes. Economie gaat eigenlijk over angst en hebzucht. Of het nou gaat om de aanschaf van een nieuwe auto, of de ondernemer die zijn bedrijf failliet ziet gaan. Emotie bepaalt ons dagelijks handelen. Wie ruikt zijn kans en wie is er slachtoffer van de huidige economische malaise? Martijn Kieft en Chris Vijn gaan op zoek naar de echte verhalen achter abstracte economische trends en hypes. De ene keer ligt het goud op straat, de andere keer laten we ons als een kuddedier massaal gek maken door slimme marketingtrucs. Wie zijn de winnaars en wie zijn de verliezers? Zo is Prosecco dit jaar hét drankje geworden op terrasjes, feesten en partijen. Waarom zijn deze bubbels plotseling zo populair geworden? Wie profiteert van deze hype, wie of wat is de verliezer? En zouden we volgend jaar met zijn allen weer iets heel anders drinken? Het lijkt wel het hele jaar door uitverkoop. Kopen we daarom meer kleding of trappen we niet langer in deze krampachtige verkooptruc? Zouden prijzen tijdens de sale de normale verkoopprijs zijn geworden. En wat betekent dat voor de prijzen als er geen sale is? Profiteren consumenten eigenlijk nog wel en zijn winkeliers de dupe? Door de supermarktoorlog zijn boeren de dupe. Zij moeten appels en peren onder de kostprijs verkopen. Ze zoeken daarom naar afzetmarkten in het buitenland. Hollandse peren gaan naar Engeland en wij eten geïmporteerd fruit uit het buitenland. Hebben de boeren nu een punt? En zijn wij als consument wel beter af?