Trendspotting
San Francisco
San Francisco is de bakermat van hip en creatief Amerika. In deze bruisende en geeky stad wordt sinds jaar en dag de fameuze Game Developers Conference (GDF) georganiseerd. Een jaarlijkse gamebeurs waar de belangrijkste game ontwikkelaars samenkomen, de nieuwste games worden gepresenteerd, de laatste ontwikkelingen het daglicht zien en de grootheden uit de gamewereld hun visie geven op het vak. Belangrijk onderdeel van GDF is het Independent Games Festival. Want naast de grote bespelers in de game-industrie zijn er steeds meer kunstenaars en kleine ontwerpbureaus die artistieke games ontwikkelen en zo een eigen markt creëren van liefhebbers. De gamewereld is een miljardenbusiness, inmiddels groter dan de filmindustrie. In het Global Entertainment and Media Outlook report uit 2008 wordt voorspeld dat de omzet in de game-industrie in 2012 groeit naar 68,4 biljoen dollar. Commerciële belangen lijken voor artistieke belangen te gaan. Groot, groter, grootst lijkt het devies. We gaan terug naar de basis. Achter elke game ligt een artistieke gedachte ten grondslag. Hoe verhoudt die artisticiteit zich ten opzichte van de commercialiteit? En is het nog mogelijk om een game te ontwikkelen zonder grote geldschieters? We spreken met verschillende game-ontwikkelaars die zich begeven op het snijvlak van kunst en techniek. Wat zijn de gevolgen van de voortschrijdende techniek voor het ontwerp? En wordt het niet tijd om op een andere manier naar games te kijken? Games als interactief, expressief medium waarbij de ervaringen die je opdoet belangrijker worden dan het resultaat?