Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social'
aan te vinken.
Waarom is dit nodig?
'Draken met stekkers'
'Draken met stekkers'
'Draken met stekkers' is de titel van een poëziebundel met stripgedichten. Edward van de Vendel schreef de gedichten en Floor de Goede maakte er strips bij. Het is hun tweede bundel. De eerste, 'Opa laat zijn tenen zien', werd bekroond met een Zilveren Griffel. Botte Jellema praat met Edward van de Vendel en Floor de Goede over de bijzondere samenwerking.
Dit fragment is onderdeel van
De Avonden
Doordeweeks cultureel magazine met interviews, reportages en liveoptredens.
Om zeven uur: 'Draken met stekkers' is de titel van een poëziebundel met stripgedichten. Edward van de Vendel schreef de gedichten en Floor de Goede maakte er strips bij. Het is hun tweede bundel. De eerste, 'Opa laat zijn tenen zien', werd bekroond met een Zilveren Griffel. Botte Jellema praat met Edward van de Vendel en Floor de Goede over de bijzondere samenwerking.
Na achten: Anton de Goede in gesprek met Lejo Schenk, directeur van het Tropenmuseum in Amsterdam over niet-westerse moderne kunst in volkenkundige musea. Schenk schreef onlangs in NRC Handelsblad : “In de 19e eeuw was het museum bij uitstek een plaats om andere, verre werelden te leren kennen. Maar de Nederlandse museumwereld is er nu bij gebaat zich eindelijk eens te bevrijden van de ketenen van historische, koloniale verhoudingen.” Wat moet er veranderen? Ook historicus en arabist Mirjam Shatanawi zal aan het gesprek deelnemen. Zij deed onderzoek naar de islam in Senegal, Soedan en Egypte en is nu werkzaam als conservator Midden-Oosten en Noord-Afrika bij het Tropenmuseum.
Deze uitzending kwam tot stand naar aanleiding van de discussie De Koloniale Blik die Framer Framed op 13 december 2009 organiseerde in het Centraal Museum in Utrecht.
Zie ook: www.framerframed.nl
Daarna: Een gesprek met Huub Koene, directeur van de Stichting Edgar Degas, en bedenker van ‘De Bouw in Beeldprijs’. De prijs biedt Nederlandse fotografen de kans om zich te presenteren op belangrijke culturele podia en mee te dingen naar een geldprijs.
Na negenen: Het achttiende-eeuwse Hôtel Turgot in Parijs herbergt de collectie van kunstverzamelaar Frits Lugt (1884-1970). Met o.a. tekeningen en grafiek van Rembrandt, Goltzius en correspondentie van Mondriaan. Om de statige behuizing te laten vastleggen vroegen ze beeldend kunstenaar Wendelien Schönfeld om een reeks kleurhoutsneden. Wim Noordhoek praat met haar over deze opdracht, veel van de kleurhoutsneden zijn nu te zien in de Amsterdamse Galerie Petit.