Beeldend kunstenaar Grayson Perry (1960) is in Groot-Brittannië niet alleen bekend om zijn kleurige – maar geenszins keurige – vazen en wandkleden, maar ook vanwege de tv-programma’s die hij maakt.
De Britten kennen hem als Grayson, maar ook als Claire – Grayson in vrouwenkleren. Sinds hij in 2003 de invloedrijke Turner Prize won, is hij met zijn, naar eigen zeggen, ‘guerilla-tactieken’ een belangrijke stem in het Britse publieke debat geworden.
Perry is kritisch op een cultuur waarin mensen zich vastklampen aan hun eigen gelijk. In zijn Wintergastenavond legt Grayson Perry aan de hand van de animatieserie Big Mouth (2017) uit waarom seksualiteit en humor – een rariteit in de kunstwereld, waar toch vooral ernst heerst – de fundamenten vormen van wie we zijn. Hij neemt ons mee de huiskamer van middle class Engeland in en laat een fragment zien uit Mike Leigh’s film Another Year (2010), over heerlijk ‘saai’ geluk.
Grayson Perry sleepte de Britten eigenhandig door de lockdowns heen. In zijn tv-programma Graysons Art Club bedacht Perry iedere week een thema en vroeg de kijkers om eigengemaakte kunstwerken in te sturen.
Via Zoom praatte hij vervolgens met de kunstenaars en na de lockdown hield hij een grote tentoonstelling van ingestuurde werken. Het programma werd immens populair en meer dan een miljoen Britten deden wekelijks mee aan deze nationale knutselclub.
Perry’s eigen vrolijk gekleurde werk verbeeldt nogal eens geweld, seks en fetishes, en stelt thema’s als kindermishandeling aan de orde. Een flink contrast met het idee dat we vaak hebben van de kunstvormen keramiek en wandtapijten: een beetje tuttig, en zeker ongevaarlijk.
Dit voorjaar staat hij in het theater met A Show for Normal People. In december 2021 krijgt Grayson Perry uit handen van Koning Willem Alexander de Erasmusprijs, die hem eert vanwege zijn geheel eigen beeldtaal en de manier waarop hij laat zien dat kunst geen elitaire aangelegenheid hoeft te zijn.
Janine Abbring spreekt Grayson Perry in zijn studio in Londen.