De TreurTeeVee-snackbar lijkt met enige fantasie op Boy Bensdorps cafetaria van Wim T. Schippers. En Koenijn (Thomas Spijkerman) doet als spreker op het balkon een beetje denken aan Monty Pythons Life of Brian. Maar voor de rest heeft TreurTeeVee, waarvan deze week een tweede reeks van start gaat op televisie, weinig gemeen met de absurdistische collega’s uit het
verleden.
Ja, TreurTeeVee is vervreemdend, ongemakkelijk en ontregelend. Maar meer dan Wim T. Schippers, Theo en Thea en Jiskefet is het gezelschap, bestaande uit Ellen Parren, Jan-Paul Buijs en Peter van Rooijen, maatschappelijk geëngageerd – ‘pamflettistisch’ noemt Parren het. De aflevering ‘Het volk het land uit’ bijvoorbeeld, uit de eerste serie, is één grote satire op de kloof tussen volk en elite.
De elite laat in die uitzending uit 2017 het ‘domme volk’ verplicht bijscholen in een heropvoedingskamp. Wat bij cursist Remco (Buijs) tot grote verrukking leidt. ‘Er is een wereld voor me opengegaan,’ roept hij. ‘Bach, Beethoven, Homerus,
Shakespeare, Mandela, Kok!’ En pets, daar buldert de lach, bij Kok.
Ook de nieuwe reeks pakt de maatschappij weer bij de kladden. Zo is er een aflevering over vooruitgang, waarin een man uit alle macht probeert het moderne leven buiten de deur te houden. Zijn huis is ingericht als op een schilderij van Jan Steen, en zijn aan de pest lijdende dochter mag niet naar het ziekenhuis. Ziehier de hyperbool waarmee TreurTeeVee het virulente antivaccinatievirus in het absurde trekt.
TreurTeeVee is de tv-dochter van Circus Treurdier, een Amsterdams muziektheatergezelschap anno 2008, bestaande uit de drie eerdergenoemde acteurs/schrijvers, alsmede regisseur Joost van Hezik en vormgever Janne Sterke. Oprichter Thomas Spijkerman heeft het gezelschap begin vorig jaar verlaten.
Enkele weken voor de première van de tweede TreurTeeVee-reeks sprak ik met de drie acteurs bij Pupkin, de hoofdstedelijke producent van de tv-serie.