Kees Klomp is bedrijfsadviseur en boeddhist. Hij pleit om het menselijke en humane weer op de voorgrond te plaatsen in het kapitalisme.

Bijna alle publicaties van Kees Klomp gaan over maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar dan een stapje verder. Het is volgens Klomp niet alleen goed om meedogend te ondernemen, maar is het noodzakelijk om hedendaagse problemen aan te pakken. Hij stelt namelijk dat het vastgeroeste denken binnen het bedrijfsleven voor wereldwijde problemen zorgt, zoals de economische crisis van 2008. Daarom moeten wij zo snel mogelijk overgaan op een nieuwe, boeddhistische manier van denken en doen.
 

Alhoewel we de crisis onmiskenbaar zelf hebben veroorzaakt door ons destructieve gedrag, hebben we ons gedrag er niet door veranderd.

Kees Klomp

Boeddhisme

Kees Klomp is overtuigd boeddhist en schrijft voor het Boeddhistisch Dagblad. In 2011 schreef hij het boek: 'Karmanomics: wat bedrijven van het boeddhisme kunnen leren'. In dit boek beschrijft hij hoe de oosterse filosofie een nieuwe economie kan teweegbrengen. Deze economie richt zich meer op mensen en welzijn dan alleen op winst. Klomp stelt namelijk dat als de boeddhistische principes worden nagevolgd, er een toename zal zijn van het maatschappelijk meedogend ondernemen. Investeringen zijn niet langer gericht op winstmaximalisatie, maar op wat het betekent voor het welzijn en geluk van mens en maatschappij.

Kees Klomp over zijn inspiratiebronnen en filosofie

Om bedrijven aan te sporen om deze verandering succesvol te doorlopen schreef Klomp, samen met Stefan Wobben, het boek 'Handboek betekenisvol ondernemen'. Dit boek gaat in de details over hoe je als bedrijf kan meedoen in het moderne meedogend ondernemen en beschrijft acht concrete stappen om een betekenisvol bedrijf te worden. Het boek wordt in mei gelanceerd.

Kees Klomp (1968) studeerde politicologie en communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn studie begon hij een carrière als bedrijfsadviseur en management consultant. Hij werkte bij verschillende adviesbureau's waaronder Y&R, TBWA en BBDO en functioneerde als General Manager bij EMI Music. In 2006 liep hij vast in de reguliere reclamewereld en ging zich richten op karmanomics. Vanuit de nieuwe attitude ‘ondernemen met compassie’ ontstonden bureau’s en projecten als Forth Worth, Circle of Life, For Real en Life is Sweet.