Steeds meer bedrijven kiezen voor betekenis boven winst. De aflevering 'Rendement van geluk' zit vol met inspirerende voorbeelden. Meer weten over deze gelukszalige bedrijven? Ze staan hieronder kort op een rij met video's en doorverwijzingen naar websites voor meer informatie.
Deze inspirerende bedrijven willen de wereld verbeteren en vinden geluk belangrijker dan winst maken. Goed voorbeeld doet volgen?
Meer artikelen bij deze aflevering
Action for Happiness
Hoe gelukkig?
Action for Happiness wil een samenleving bouwen waarin meer mensen vrolijk zijn. Je kan eenvoudig lid worden: maak een belofte om meer geluk te creëren in de wereld. De beweging ondersteunt leden met ideeën en cursussen. Er zijn inmiddels meer dan dertigduizend leden. Over de hele wereld ontstaan er initiatieven in naam van Action for Happiness, waaronder in Nederland.
Geluksvogels
Action for Happiness werd opgericht door drie Britten: Richard Layard, hoogleraar economie aan de London School of Economics, Anthony Seldon, vice-rector van de Universiteit van Buckingham en Geoff Mulgan, directeur van NGO Nesta. De focus moet volgens Layard verschoven worden van geld naar menselijke relaties. "It’s about seeing how we can develop real communities and perform some of the functions in their lives that, say, the church, used to perform", zo zegt hij in een interview met The Independent.
Mensen over de hele wereld bepalen zelf hoe dat geluk er uitziet. In Amsterdam was dit één van de initiatieven:
Happy Startup School
Hoe gelukkig?
De Happy Startup School helpt ondernemers om hun startup niet alleen winstgevend te maken, maar ook van betekenis in de maatschappij. De school ondersteunt jonge enthousiastelingen met evenementen, e-cursussen en seminars. Speerpunt van de Happy Startup School is om ondernemers tevreden te laten zijn met zichzelf, waardoor zij hun geluk via hun bedrijf kunnen verspreiden.
Gestart door
The Happy Startup School werd opgericht door programmeur Carlos Saba en ontwerper Laurence McCahill. Zij richtten het bedrijf op om een andere definitie van succes te promoten: "happy is the new rich".
HisBe
Hoe gelukkig?
HisBe is een supermarkt die haar werknemers, leveranciers en klanten eerlijk wil behandelen. Hun geluk en rechtvaardigheid gaat boven winst. Zo worden er prijzen gehanteerd waarvan de de oprichters denken dat die redelijk zijn, in plaats van een maximale winstmarge toe te passen. Producten zijn daarom vaak goedkoper. Alle producten zijn diervriendelijk en biologisch.
Geluksvogels
De zussen Ruth en Amy Anslow werkten jaren in de commerciële supermarktbranche. Daar kregen ze genoeg van het korte-termijn denken en de constante focus op winstcijfers. Daarom besloten ze het radicaal anders te doen: "I am a firm believer in not changing things from the inside but smashing the model and reinventing the mould", zegt Ruth op TheCareerFarm.com.
Stichting koken met oma
Hoe gelukkig?
Stichting Koken met Oma brengt studenten die vaak ongezond eten en ouderen die nogal eens verlegen zitten om gezelschap bij elkaar. De studenten besparen zichzelf een ongezonde diepvriespizza en steken iets op van de (kook)ervaring van oma en in ruil bieden ze gezelschap en sociaal contact.
Geluksvogels
Het eerste idee van Marjolein Calon, student biomedische wetenschappen en Martha Olthuis, student gedrag- en neurowetenschappen was om een maaltijdservice voor studenten op te zetten. "Dat plan was het toch niet helemaal, want het was enkel gefocust op geld verdienden met maaltijden verkopen", legt Calon uit. Door ouderen erbij te betrekken hopen de studentes twee vliegen in één klap te slaan.
Stichting Koken met Oma zit nog in de try-out-fase. Er zijn echter meer van dergelijke initiatieven in Nederland, zoals Oma's Pop-up restaurant in Rotterdam:
The Ocean Clean Up
Hoe gelukkig?
The Ocean Clean Up bedacht een methode om plastic uit oceanen op te ruimen. De methode van deze stichting vereist geen mankracht. Dankzij een TED Talk die viraal ging, haalde de toen 18-jarige Boyan Slat met crowdfundig het benodigde geld binnen. Uit een grondige studie blijkt dat Slat's project in staat moet zijn om de helft van de grote vuilnisbelt die in de Grote Oceaan drijft op te ruimen binnen tien jaar. Dit jaar gaat de pilot van start.
Geluksvogel
Boyan Slat, student vliegtuigtechniek, was zestien toen hij tijdens het duiken aan de Griekse kust meer plastic tasjes tegenkwam dan vissen. Hij besloot zijn wetenschapsproject van de middelbare school te gebruiken om uit te zoeken hoe dit afval het beste op te ruimen valt.
Greyston
Hoe gelukkig?
Greyston is een bakkerij die maatschappelijk waarde voorop stelt. Hun slogan is: "We don't hire people to bake brownies, we bake brownies to hire people". Greyston hanteert een opendeurbeleid: iedereen die binnenloopt hoeft niet te solliciteren maar wordt direct aangenomen. Daardoor krijgen veel ex-gevangenen een tweede kans. Greyston is leverancier van ijsgigant Ben & Jerry's.
Geluksvogel
Roshi Bernie Glassman, zen-leraar, schrijver en in bezit van PhD in toegepaste wiskunde, richtte Greyston op in 1982. Naast Greyston is Glassman tevens oprichter van de boeddhistische organisatie Zen Peacemakers. "When we see the world as one body, it's obvious that we heal everyone at the same time that we heal ourselves, for there are no 'others'", zegt hij op zijn website.
De Mobiele Fabriek
Hoe gelukkig?
De Mobiele Fabriek ontwikkelde een fabriek ter grootte van twee zeecontainers om puin te verwerken tot grote stenen legoblokken. Met deze blokken kunnen in rampgebieden snel en efficiënt stevige huizen gebouwd worden die bestand zijn tegen aardbevingen. Bovendien wordt zo het puin meteen opgeruimd. Momenteel zoekt De Mobiele Fabriek naar financiering om een eerste project in Haïti te starten. Er loopt een demoproject in de Amsterdamse haven.
Geluksvogel
Gerard Steijn heeft op 73-jarige leeftijd nog geen zin om te stoppen met werken. "Ik heb een obsessie voor het hergebruiken van afval", vertelt hij aan ViceVersa. "In de derde wereld is bouwafval een plaag omdat niemand daar iets opruimt. Dat is jammer want bouwpuin is een volwaardige grondstof."
Land Life Company
Hoe gelukkig?
De Land Life Company ontwikkelde een methode om droge woestijngrond opnieuw te vergroenen. Een speciale kartonnen doos - 'de Cocoon' - beschermt jonge plantjes tegen onkruid, wind en droogte. Na een tijdje zijn de wortels van de plant zo ver gegroeid dat het zich zelfstandig kan voeden. Het bedrijf won in 2016 de Green Challenge Award. Met het prijzengeld gaat Ruys samen met zijn team nu aan de slag met het realiseren van grootschalige demonstratieprojecten in Mexico, Spanje en Californië.
Geluksvogels
Jurriaan Ruys, ingenieur en hiervoor werkzaam bij Shell en Eneco, werkte voor het project samen met Eduard Zanen, die entrepeneur en basisarts is. Ruys stelt dat met de Cocoon enorme bossen kunnen worden aangelegd en zo de CO2 in de lucht aanzienlijk kan worden verlaagd. Tegen OneWorld zegt hij: "als ons voorbeeld op grote schaal wordt opgepikt, zou dit wel eens de sleutel tot het wapen van klimaatverandering kunnen zijn.”
Tony's Chocolonely
Hoe gelukkig?
Tony's Chocolonely werd opgericht nadat het programma Keuringsdienst van Waarde aantoonde dat chocoladefabrikanten hun chochola met behulp van kinderslaven produceren. Tony's Chocolonely investeert in langdurige handelsrelaties met West-Afrikaanse cacaoboeren - wat zekerheid oplevert - en ziet erop toe dat zij eerlijke prijzen krijgen.
Gestart door
Teun van de Keuken, journalist en voormalig presentator van Keuringsdienst van Waarde richtte Tony's Chocolonely op in de hoop met een schaalbaar en winstgevend handelsmodel andere chocolademakers te inspireren het goede voorbeeld te volgen.
Tegenlicht Meet Up: Dragon's Den
Op woensdag 6 april vindt tijdens de Tegenlicht Meet Up in Pakhuis de Zwijger een Dragon's Den plaats. Beginnende ondernemers proberen middels een pitch een aantal succesvolle zakenmensen over te halen om in hun idee te investeren. De verschillende pitches worden behalve hun financiële haalbaarheid getest op maatschappelijke noodzaak en geluksimpact.
In de jury zitten Machteld Groothuis, oprichter Social Impact Ventures, Teun van de Keuken, oprichter Tony's Chocolonely en Guy van Liempt, geluksexpert. Kijk voor meer informatie op de website van Pakhuis de Zwijger.