Een andere spreker op het Brainwash Festival was Dirk Bezemer, hoogleraar economie in Groningen. De avond voorafgaand dineerde hij met Kate Raworth. Hij heeft haar boek nog niet gelezen, maar kreeg al veel van haar ideeën mee. Terwijl hij beleefdheidshalve benadrukt dat hij zich alsnog graag door haar boek laat verrassen, slaat hij liever een relativerende toon aan. ‘In The Guardian werd zij aangeprezen als de Keynes van de 21ste eeuw. Dat geloof ik niet. Zij is nuttiger bezig dan menig econoom, maar niet zozeer intellectueel vernieuwend.’
Dat betekent allerminst dat hij haar ongelijk geeft. Ook Bezemer vindt hervorming van het economieonderwijs noodzakelijk. ‘Economie is een sociale wetenschap en daarin heb je verschillende scholen. Al sinds ik zelf student was, meer dan twintig jaar geleden, vind ik dat de neoklassieke school niet zo dominant moet zijn en een flink aantal blinde vlekken heeft. Het neoklassieke denken heeft bijvoorbeeld een blinde vlek voor macht. We leven in een samenleving waarin bepaalde groepen de macht hebben. Hoe die machtsstructuren ontstaan, is historisch gezien onderdeel van de economie. Iemand als Marx had daar veel aandacht voor. Een andere blinde vlek is het menselijk gedrag: het feit dat we als mensen geen optimaliserende rekenmachines zijn, maar dat emotie voor ons net zo belangrijk is als ratio, en dat we kuddedieren zijn en geen individuen.’ Om die reden vindt hij het hoopgevend dat juist een gedragseconoom dit jaar de Nobelprijs won.
‘Er is een aantal initiatieven dat wat aan het economisch onderwijs probeert te doen,’ zegt Bezemer, ‘maar dat is echt gefröbel in de marge. Er zijn tienduizenden economiestudenten in de wereld en die gebruiken allemaal lesboeken waar dit niet of vrijwel niet in voorkomt. Maar als je het hoopvol wilt bekijken: na de financiële crisis is er wel veel in gang gekomen. Je hebt een studentenbeweging als Rethinking Economics, maar ook bijvoorbeeld het Institute for New Economic Thinking in New York. Dat instituut ondersteunt een nieuw economisch curriculum met de naam Core, dat is ontwikkeld door hoogleraar Wendy Carlin uit Londen. In Nederland heb je iemand als professor Lans Bovenberg, die al een tijd bezig is met het ontwikkelen van nieuw economisch onderwijs voor middelbare scholen waarin niet alleen het beeld van de rationale, zelfzuchtige mens een centrale rol speelt, maar ook het idee dat we als mensen willen samenwerken, maatschappelijke doelen hebben en niet alleen rijk willen worden.’
Van het ovationeel applaus na afloop van Raworths lezing is Bezemer niet meteen onder de indruk. ‘Het publiek dat jij daar zag, was er zelf op afgekomen. Dat je goed preekt voor eigen parochie is heel mooi, maar de mensen die overtuigd moeten worden, zaten daar niet. Die mensen zitten in centrale banken en op ministeries van Financiën.’
Hij verwijst naar de grote invloed die de Britse macro-econoom John Maynard Keynes wereldwijd heeft gehad, tot aan de jaren tachtig. ‘Keynes zat in het hart van het establishment, hij werkte op het ministerie van Financiën, hij zat in Cambridge aan de top van de wetenschap. Door een boek te schrijven hoop je invloed te hebben, maar je moet in die kringen persoonlijke connecties hebben en ook de statuur om echt wat te kunnen veranderen. Wat dat betreft denk ik dat iemand als Thomas Piketty, die het thema ongelijkheid op de kaart heeft gezet, op langere termijn meer invloed zal hebben. Hij kan niet zo goed spreken en hij heeft niet de presence van Kate Raworth, maar was intellectueel al een zwaargewicht voordat zijn boek uitkwam.’