Het was de Zuid-Afrikaanse socioloog Stanley Cohen die de term moral panics introduceerde. In zijn boek Folk Devils and Moral Panics (1970) beschrijft Cohen het verschijnsel als het moment waarop een gemeenschap of samenleving denkt dat de waarden en veiligheid van de samenleving bedreigd worden door afwijkend gedrag van een individu of groep.
Het specifieke voorbeeld dat Cohen bestudeerde was de maatschappelijke reactie op The Mods & Rockers. Deze Britse jongerenbewegingen, met hun motorfietsen, leren jacks en rock&roll, kwamen in de jaren ‘60 regelmatig tot gewelddadige ontmoetingen aan de zuidkust van Engeland. Onderlinge vechtpartijen, die niet veel afweken van handgemeen tussen willekeurige voetbalhooligans, werden door de nationale media breed uitgemeten en al gauw heerste het idee dat de jongerenbewegingen een bedreiging vormden voor de samenleving.
Cohen toont aan dat moral panics vaak niets met daadwerkelijk gevaar te maken hebben, maar dat de media en politici een belangrijk aandeel hebben in de alarmerende perceptie van de dreiging. De socioloog herkende in zijn onderzoek een vaste reeks gebeurtenissen en maakte onderscheid tussen vijf fases:
-
In eerste instantie wordt een persoon of groep als afwijkend gedefinieerd. Deze folk devils vormen bovendien een bedreiging voor de sociale normen van de maatschappij.
-
De media signaleren het gedrag en doen verslag op een versimpelde manier. Met herhaaldelijke reportages en symbolische categorieën maken zij het onderwerp herkenbaar en roepen ze publieke bezorgdheid op.
-
De publieke aandacht is getrokken. ‘De gewone man’ is zich bewust van en maakt zich zorgen om het gevaar en eist maatregelen vanuit hogere instanties.
-
Er volgt een reactie vanuit de autoriteiten en politici. Vanaf de morale barricades veroordelen zij het gedrag, distantiëren zich ervan en passen wetgeving aan op de recente ontwikkelingen.
-
De beleidsaanpassingen leiden tot sociale verandering binnen de gemeenschap.
Cohen toont in zijn boek hoe media de grenzen van de sociale normen mede bepalen. Door bepaald gedrag als afwijkend te bestempelen en af te keuren, worden impliciet de sociale normen van een samenleving gereproduceerd. Op die manier bewaken journalisten, politici en andersoortige autoriteiten de normen van sociaal geaccepteerd gedrag.
Cohen wijst bovendien op het circulaire karakter van moral panics: wanneer een overtreder het stempel ‘afwijkend’ krijgt en zijn/haar daden worden verklaard vanuit die categorie, is de kans groot dat diegene hier steeds meer naar zal gaan handelen. Afwijkend gedrag staat vaak niet op zichzelf, maar is het resultaat van onbegrip of een gebrek aan kennis.