De Universiteit Twente biedt twee MOOC's aan op FutureLearn: over echoscopie en over duurzame logistiek. Twente wil het aanbod uitbreiden naar vier en gaat dan kijken wat het precies oplevert. "Het verdienmodel bij MOOC's is nog wat onduidelijk. Het zorgt vooral voor bekendheid; professionals die in aanraking komen met onze onderzoeksthema's. En mensen op bachelorniveau kunnen geïnteresseerd raken in onze masteropleidingen", zegt Ramses Wessel, decaan onderwijsvernieuwingen.
Drie jaar geleden voerde de UT een nieuw onderwijssysteem in: het Twents Onderwijs Model (TOM), waarbij studenten actief bezig zijn rondom één project en zélf op zoek gaan naar de kennis om een probleem op te lossen. "Het idee daar achter is dat we in een steeds veranderende wereld niet weten wat de grote problemen over tien jaar zullen zijn", aldus Wessel. Interdisciplinair is Twente volgens Wessel al een tijdje. "De robots die we aan het ontwikkelen zijn, moeten gaan werken in de zorg. Hoe gaan oudere mensen met robots om? Daar zit ook een psychologische kant aan".
Voor een soepele overgang naar het studentenleven heeft de UT de Twente Academy opgericht. Meer dan tweehonderd studenten verzorgen onder andere profielwerkstukkenhulp, huiswerkbegeleiding en zomerkampen voor middelbare scholieren. "Dat maakt het ook makkelijker voor studenten die die hobbel niet zo snel nemen omdat ze uit een ander milieu komen", aldus Wessel.