Volgens Haugen moet de interne werking van de platforms anders. Niet achteraf de content monitoren, maar mechanismen inbouwen die ervoor zorgen dat extreme inhoud minder prominent wordt.
De klokkenluider noemt Twitter als voorbeeld. Dat platform voerde al eerder een verandering door die gebruikers dwingt een link eerst aan te klikken voordat ze deze mogen delen. Als ze een bericht willen delen buiten de eigen contacten, moeten gebruikers het zelfs opnieuw schrijven. In plaats van gebruikers aanzetten tot zoveel mogelijk (impulsieve) acties, stimuleert dit reflectie.
Maar waarom zouden techbedrijven reflectie stimuleren als het ingaat tegen maximale winst? Hier kunnen overheden een rol spelen. Haugen vertelt dat er veel ‘gewetensvolle, vriendelijke mensen werken binnen Facebook die met creatieve en interessante oplossingen komen.’
Zij krijgen geen ruimte om te handelen, omdat alleen geldzaken extern worden gerapporteerd. Haugen moedigt verplichte risicobeoordelingen aan die focussen op andere factoren dan winst en verlies. Voer verplichte rapporten in die gaan over welzijn, over ethische kwesties. ‘Dan is het opeens in het belang van Facebook om een klein deel van hun winst te in te leveren als dit ervoor zorgt dat de risico-cijfers er beter uitzien.’
Ook is ze voorstander van individuele verantwoordelijkheid. Techbedrijven moeten een naam doorgeven bij elke grote verandering die wordt doorgevoerd, of bij elke verandering die meer dan honderd miljoen mensen treft. ‘Dit zou ervoor zorgen dat ze nog een keer diep ademhalen voordat ze een beslissing maken.’