De glamour van Art Basel Miami doet vermoeden dat er een renaissance is aangebroken voor digitale kunstenaars, die vanuit de hele wereld invlogen. De blockchain gaf hen een digitale equivalent van het linnen canvas en het marmeren blok. Een foto, 3D object, muziekstuk of website kan nu ook schaars, onveranderlijk en uniek zijn. Dankzij de koppeling van het kunstwerk aan een digitale ‘token’, dat tevens de authenticiteit van het werk verifieert.
Bovendien verdienen kunstenaars een extra zakcentje doordat ze per transactie rendement ontvangen over hun werk. Galeries, tussenhandelaren, mecenassen en rijke investeerders verliezen hun positie als gatekeepers. De kleine man maakt weer een kans. Zonder de middle man heeft de kunstenaar zijn vrijheid en autonomie terug, en kan de kunst opnieuw bloeien in een gedecentraliseerde utopie. Als we cryptokunstenaar Krista Kim en de haren mogen geloven.
Als iets te mooi is om waar te zijn, is de waarheid vaak niet zo mooi. Ja, je kunt zelf kunst maken en het op de blockchain zetten. Maar als je daar geen zin in hebt kun je natuurlijk ook gewoon de kunst van iemand anders minten, verkopen, en er zelf met de winsten vandoor gaan. Het leuke aan cryptogeld is namelijk dat transacties op geen enkele manier ongedaan kunnen worden gemaakt, en dat ieders identiteit onder het mom van ‘liberté’ in cryptografische anonimiteit is gehuld.