Het is al tientallen jaren het standaardverhaal in de economie: op de markt moet het er hard aan toe gaan. Daar overleven alleen de echte die-hards, die bereid zijn om moeilijke keuzes te maken. Liefdadigheid komt daarom altijd op de tweede plaats. Nice guys finish last, een beetje dat idee.
En dat idee is de afgelopen decennia niet bepaald zonder gevolgen gebleven. In een strijd om de laagste lonen werkten arbeiders zich buiten ons zichtveld letterlijk dood. Kosten van natuur- en klimaatvervuiling kwamen niet op de bedrijfsbalans terecht – wel zo goedkoop. En bedrijfsopbrengsten vonden hun weg niet meer terug naar de samenleving, maar gingen in plaats daarvan naar een selecte club van aandeelhouders. Die waren immers, zo vonden ze vooral zelf, de échte winnaars van de samenleving. En winnaars moeten worden beloond.
Maar is dat echt de beste en enige manier om een kans te maken op de markt? Nee, want een groeiende groep ondernemers doet het anders, mét succes.