Iriée Zamblé onderzoekt de geldende normen rondom geschilderde portretten door middel van tekeningen en schilderijen. Ze haalt haar inspiratie uit het straatbeeld en Afro Atlantische kunst en cultuur. In haar werk spelen mode, taal en zwarte mensen de hoofdrol en zet ze krachtige werken neer die ons perspectief op normativiteit, ook binnen autonome kunst, doen kantelen.
Scrollodex portretteert zes hedendaagse Nederlandse kunstenaars. De een is jong en veelbelovend, de ander wereldberoemd. Hoe werken ze, wat zijn hun routines, waar halen ze hun inspiratie vandaan? Scrollodex gooit de atelierdeuren open. Deze week: Iriée Zamblé.
dag 1: het videoportret
dag 2: Iriée in vijf afbeeldingen
‘’Dit is een slice uit m’n cameraroll. Die bestaat veelal uit de dingen die ik maak, zie of schrijf. Al die foto’s uit mn telefoon voeden bewust en onbewust m’n werk en laten bij elkaar een stukje zien van wie ik ben.’’
dag 3: een protestbord
''Terwijl we leefden in tijden van social distancing, leek er afgelopen jaar ook een moment van collectieve verbintenis te ontstaan, het meest zichtbaar tijdens #blackouttuesday. De geposte zwarte vierkanten stonden voor solidariteit tijdens de wereldwijde Black lives Matter-protesten. Deze serie bevraagt de oprechtheid en beeldtaal van het daaropvolgende online activisme. De schilderijen zijn mijn poging om het momentum te vereeuwigen en een dialoog te blijven stimuleren. Met deze serie voeg ik een nieuwe dimensie toe aan mijn werk, maar blijf ik uitdrukking geven aan noties van zwarte identiteiten en wat het betekent voor mij om zwart en jong te zijn in deze tijd.’’
De Zwarte Vierkant-schilderijen zijn mijn poging om het momentum rondom #blackouttuesday te vereeuwigen en een dialoog te blijven stimuleren.
dag 4: een kijktip
Matangi/Maya/M.I.A. volgt 22 jaar van het leven van de Sri Lankaans-Britse rapper M.I.A., die officieel Mathangi Arulpragasam heet, en gaat in op de controversies rondom haar muziek, publieke optredens en politieke activisme.
M.I.A. groeide zelf op tijdens de Sri Lankaanse burgeroorlog en haar commentaar op de onderdrukking van Sri Lankaanse Tamils, Palestijnen en zwarte gemeenschappen heeft door de jaren heen veel lof, maar ook kritiek gekregen. Al sinds de verschijning van haar debuutplaat Arular hebben de Verenigde Staten haar toegang tot het land beperkt.
In de documentaire vertelt de inmiddels 46-jarige M.I.A. dat haar rol als pleitbezorger voor vluchtelingen en burgers in oorlog voortkomt uit de machteloosheid die ze zelf als kind ervaarde. Het heeft geleid tot een bijzondere en nog altijd vruchtbare muzikale carrière. Iriée: ‘een bijzonder en inspirerend verhaal over een artiest die totaal haar eigen pad heeft gekozen.’
dag 5: geef een opdracht aan de kijker
''Ik fotografeer zowat alles om me heen. Dingen die ik cool vind en waar mijn oog bewust of onbewust op valt. Vaak ontdek ik dan kleine overeenkomsten tussen de dingen die ik zie op straat en verzamel die dan op mijn eigen Instagram-pagina. Er is genoeg te zien op straat, dus ga naar buiten en creëer je eigen serie toevalligheden.’'
Met mijn schilderijen wil ik unapologetic de ruimte in nemen binnen de Nederlandse kunst, voor mijzelf en vele anderen.
dag 6: toon de wereld zoals jij die ziet
‘‘De subjecten in mijn werk zijn vaak krachtig en in controle afgebeeld - dat is een zeer bewuste keuze. Dat wat zwarte mensen in het verleden is ontnomen, wil ik via beeldtaal terug geven. Dit is nodig om menselijkheid in volledigheid te kunnen laten zien. In zwartheid zie ik kracht en vooral veerkracht. Met mijn schilderijen wil ik unapologetic de ruimte in nemen binnen de Nederlandse kunst, voor mijzelf en vele anderen.’'