Johan Simons (1946) ontvangt in zijn ruime, rommelige, met boeken bezaaide woonkamer in de Betuwe. Dit is het laboratorium. Hier, omringd door groene vergezichten, leest hij, kiest hij zijn stukken, bereidt zijn voorstellingen voor en vliegt hij uit naar Gent, Duitsland, Antwerpen, Rotterdam – van rusten op de lauweren is geen sprake. Integendeel, de bedrijvigheid is groot. De mogelijkheid van een sabbatical, die, zo vertelt hij, zich nu presenteert, wimpelt hij af. ‘Ga ik niet doen.’ Hij maakt koffie, smeert boterhammetjes met kaas en dan verzinken we in een breed, meanderend gesprek dat heen en weer schiet tussen Europa, theater, politiek, Pasolini en de kracht van empathie.
Johan Simons is een bij uitstek internationale toneel- en operaregisseur die geldt als de nestor van het Europese theater. Een constante is sterke voorkeur voor het werk van maatschappijkritische, politiek bewuste en thematisch geladen auteurs zoals Elfriede Jelinek, Arnon Grunberg, Sarah Kane, Pier Paolo Pasolini en Michel Houellebecq. Simons maakte naam met Theatergroep ZT Hollandia (2001-2005), indertijd een van de belangrijkste Nederlandse gezelschappen. Hij pionierde met locatietheater in de provincie, in stallen, kerken en autosloperijen. Daarna was hij vijf jaar artistiek leider bij NTGent en vijf jaar intendant van de gerenommeerde Münchner Kammerspiele. Door acteurs zoals Pierre Bokma mee te nemen naar het buitenland, zorgde hij voor een kruisbestuiving tussen het Nederlandse, Vlaamse en Duitse toneelwezen. In 2009 zag Simons zijn oeuvre bekroond met een eredoctoraat van de Universiteit Gent, uitgereikt om zijn ‘vernieuwende visie, de internationale weerklank en het maatschappelijk engagement’ in zijn werk. Zijn verdiensten voor het Duitse theater zijn bekroond met onder andere de Theaterpreis Berlin (2014). In datzelfde jaar kreeg Simons ook de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs.
Dit seizoen regisseert Simons bij NTGent Cosmopolis van Don DeLillo, en Onderworpen naar Soumission van Houellebecq, in een double bill met Platform (dat hij twaalf jaar geleden al regisseerde) in april te zien in Amsterdam. Vanaf 2018 is Simons artistiek leider van Schauspielhaus Bochum. Ook is hij intendant van de Ruhrtriënnale, een toonaangevend festival dat plaatsvindt in industrieel erfgoed in het Ruhrgebied. Dit jaar is de laatste editie onder zijn auspiciën. Toen het programma bekend werd citeerde Simons enkele woorden uit Schillers Ode an die Freude: ‘wees verbonden’, ‘vreugde’, ‘schoonheid’ en ‘iets van God’.