Hoe heeft de brexit kunnen gebeuren? Scenarioschrijver James Graham worstelde met precies die vraag na het referendum. Om te begrijpen wat er was gebeurd, ging hij op onderzoek uit.
Wat hij ontdekte, verwerkte hij in het scenario voor de speelfilm Brexit: The Uncivil War. Deze film focust op de strategie van het campagneteam van Leave, het team dus dat wilde dat het Verenigd Koninkrijk uit de EU zou stappen.
Het bleek een strategie die geraffineerd gebruikt maakte van nieuwe media. Heel slim, maar daardoor ook behoorlijk beangstigend. Sleutelmoment is de ontmoeting tussen de extreem conservatieve Dominic Cummings, het politieke mastermind achter de Leave-campagne, en de medewerkers van Cambridge Analytica ontmoet.
Cummings is dan op zoek naar een bepaalde groep stemmers. De hoogopgeleide stadse Brit kan hem gestolen worden, want die kan hij toch niet overhalen. De racistische conservatieve provinciaal ook. Hij weet toch al dat die Leave gaat stemmen.
Nee, Cummings is op zoek naar de kleine groep daartussen. De miljoenen Britten die het niet zo goed weten, maar die bang zijn voor snelle maatschappelijke verandering en verlies. Cambridge Analytica weet precies hoe hij die groep, deze zogenaamde 'persuadables' kan bereiken.