Het is niet zo dat alleen de staat en gemeenten vluchtelingen kansen bieden. Steeds vaker zijn er initiatieven die jonge vluchtelingen een kans proberen te geven om zich professioneel te ontwikkelen. Een goed voorbeeld daarvan is Hack Your Future. Deze codeerschool focust zich op vluchtelingen die gericht zijn op de IT-branche.
De school vraagt aan statushouders die de opleiding volgen geen opleidingsgeld. De bedrijven die het inwerktraject organiseren van de studenten, betalen ook voor een deel het schoolgeld. Het overige deel van de financiering wordt betaald met sponsorgeld of donaties.
Deze school heeft in de afgelopen jaren 150 mensen opgeleid tot IT'er, waarvan meer dan 85% een baan heeft gevonden bij grote techbedrijven. Naast Nederland, waar de school is opgericht, zijn er nu ook Hack Your Future locaties in Engeland, Griekenland en Spanje
Ook het bedrijf Chobani geeft vluchtelingen een kans. Alhoewel dit een Amerikaans bedrijf is, is de manier waarop het bedrijf de vluchtelingen deel van het bedrijf maakt ook interessant voor Europa.
In 2005 koopt Hamdi Ulukaya, zoon van Turks-Koerdische ouders, een verlaten yoghurtfabriek in de staat New York. Beginnend met vijf voormalige werknemers domineert hij binnen een paar jaar het koelvak in de Amerikaanse supermarkten met het Griekse yoghurtmerk Chobani (‘herder’).
Ulukaya's bedrijfsvoering wijkt af van die van zijn concurrenten: fulltime werknemers kunnen aandelen verwerven en meer dan dertig procent van het personeel bestaat uit vluchtelingen en migranten.