Het is 1994. Een vliegtuig van Air France wordt gekaapt in Algiers, Algerije. De enige eis van de kapers: naar Parijs vliegen. Veertig uur en drie executies later stijgt het toestel op. De piloten maken de kapers wijs dat er onvoldoende brandstof is om Parijs te halen en landen in Marseille. Daar eisen de kapers drie keer zoveel brandstof als nodig is voor een vlucht naar Parijs. Maar zo ver komt het niet. Commando's bestormen het vliegtuig en doden alle kapers. De co-piloot springt uit de cockpit om de kogels te ontwijken.
Wat heeft de kaping van een Frans vliegtuig in 1994 te maken met de aanslag op de Twin Towers in 2001? Was 9/11 te voorspellen geweest als we beter hadden opgelet? Een zoektocht naar de voortekenen én de impact van terreur door moslimextremisten.
sleutelmoment: vliegtuigkaping in Algiers
achtergrondverhalen
Maak kennis met Jean-Paul Borderie, de co-piloot die in 1994 uit de cockpit van zijn gekaapte vliegtuig sprong waardoor die nooit het doel van de kapers bereikte: Parijs.
Ontmoet Louis Caprioli, de veiligheidsman die voorkwam dat de Eiffeltoren van de aardbodem gevaagd werd, maar die het in zijn strijd tegen de bad guys niet zo nauw nam met de wet.
Of hoor het afschrikwekkende verhaal van Fayçal Cheffou, die per abuis werd aangezien voor een voortvluchtige terrorist na de aanslagen van Zaventem, maar de kwade geur van verdachtmaking nooit meer zou kwijtraken.
colofon
Regie Erik Lieshout
Research Frédérique Melman, Maren Merckx
Beeldresearch Barbara Kist, Daniela Solano
Camera Niels Lelieveld, Jaap Veldhoen
Geluid Koos van der Vaart, Anneloes Pabbruwee
Montage Obbe Verwer
Online montage Sander Kuipers
Kleurcorrectie John Thorborg
Geluidsnabewerking Joost Oskamp Ondertiteling Jolijn Tevel
Muziek Big Orange
Leader Reinier van Brummelen, David Kleijwegt
Voice-over Tine Joustra, Khadija El Kharraz Alami
Productie Mariska Schneider, Sharon de Vries
Productie assistentie Koos van de Merbel
Online redactie William Valkenburg, Elmar Veerman
Eindredactie Roel van Broekhoven, Stefanie de Brouwer
In coproductie met Canvas
Deze productie kwam tot stand met steun van CoBO, European Cultural Foundation, Fonds 21, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB Fonds
waarschuwing
Let op: in de proloog van deze aflevering loopt Geert Mak op het spoor. We wijzen erop dit zelf niet te doen. Spoorlopen is zeer gevaarlijk en verboden.