Het eerste seizoen werd genomineerd voor een Zilveren Nipkowschijf. Hoe was dat?
Ersin Kiris: ‘Die nominatie was voor ons eigenlijk al de hoofdprijs. Veel mensen hadden nog nooit van onze serie gehoord, nu gingen ze kijken. Hopelijk wordt het tweede seizoen beter bekeken.’
In Ersin in wonderland laat je twee kanten van een land zien, als journalist én als toerist. Hoe zorg je ervoor dat die twee verhaallijnen elkaar raken?
Het bedenken en vinden van die verhaallijnen is niet makkelijk. In de eerste aflevering over Vietnam is dat wel goed gelukt. De Vietnamoorlog eindigde ruim veertig jaar geleden, maar is nog steeds aanwezig. Toeristen schieten bijvoorbeeld met wapens die destijds gebruikt zijn: totale gekkigheid. Tegelijkertijd zijn er slachtoffers van die oorlog die in het toerisme
werken. Daar komen heden en verleden samen, dat is een verhaal.’
In de serie ben je als journalist te herkennen aan je baard, als toerist is die baard eraf en heb je een bananenshirt aan.
‘Als journalist ben ik gewoon mezelf. De laatste paar dagen van de reis gaat mijn baard eraf en hang ik de toerist uit. Dan ben ik natuurlijk ook een beetje aan het acteren. Ik probeer het wel simpel te houden, dus ik ga niet overacteren. Vaak krijg ik dan van de regisseur te horen: “Hé, je moet wel lachen, je bent nu de toerist. Je hebt het leuk; je bent op vakantie.” Dan vind ik het moeilijk om heel vrolijk te gaan doen, terwijl ik net allemaal ellende heb gehoord.’
Die baard maakt het wel lastig om de serie op te nemen, lijkt me.
‘Ik heb nog stoppeltjes omdat ik net terug ben van de opnames op Curaçao. Dat is het gevolg van dit soort ideeën. We moesten elke keer een maand wachten tot ik mijn baard weer terug had. Na de eerste uitzending kwamen we er overigens achter dat sommige kijkers “baardblindheid” hebben: die zien gewoon niet dat ik in de ene scène een baard heb en in de andere niet. Toen besloten we dat het ook zichtbaar moest zijn in mijn kleding. Als toerist heb ik dus de hele tijd een bananenshirt aan. Daarnaast hebben we ook de kleuren in de serie aangepast. Bij het journalistieke gedeelte is het grauw en grijs, bij het toeristische vrolijk en helder: voor het echte vakantiegevoel.
Het blijft een moeilijk programma om te volgen, maar we wilden het ook weer niet te makkelijk maken voor de kijker. Bijvoorbeeld door te filmen dat ik mijn baard afscheer en toeristenkleren aantrek. De humor van deze serie is juist dat we dit níet laten zien: we doen alsof ik twee totaal verschillende persoonlijkheden heb.’