Onder de dystopische films zitten opvallend veel klassiekers, zoals The Matrix, Metropolis en 1984. Ook gaat het in deze aflevering van De kijk van Koolhoven over artificiële intelligentie en onze natuurlijke angst daarvoor. Films als 2001: A Space Odyssey en Blade Runner, zo legt Koolhoven uit, zijn allemaal moderne varianten op Pinocchio.
‘Je hebt voor speelfilms drama en conflict nodig,’ zegt Martin Koolhoven, ‘en een dystopie is van zichzelf al een dramatische setting. In tegenstelling tot de utopie, die in de meeste films toch stiekem een vermomde dystopie blijkt te zijn.’
deze films bespreekt Martin Koolhoven:
- The Matrix (1999, Lana & Lilly Wachowski)
- eXistenZ (1999, David Cronenberg)
- Metropolis (1927, Fritz Lang)
- Mad Max Beyond Thunderdome (1985, George Miller)
- El hoyo (2019, Galder Gaztelu-Urrutia)
- Snowpiercer (2013, Bong Joon Ho)
- The Trial (1962, Orson Welles)
- Nineteen Eighty-Four (1984, Michael Radford)
- 2001: A Space Odyssey (1968, Stanley Kubrick)
- Blade Runner (1982, Ridley Scott)
- A Clockwork Orange (1971, Stanley Kubrick)
- Forrest Gump (1994, Robert Zemeckis)
- Astro Boy (2009, David Bowers)
- Elysium (2013, Neill Blomkamp)
- The Pink Panther Strikes Again (1976, Blake Edwards)
- Poltergeist (1982, Tobe Hooper)
- Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969, George Roy Hill)
- Mission: Impossible III (2006, J.J. Abrams)
- The Sound of Music (1965, Robert Wise)
- Pinocchio (1940, Ben Sharpsteen & Hamilton Luske)