Speciale aandacht krijgt Italië, waar in de jaren zeventig in navolging van Amerikaanse films als Death Wish, Dirty Harry en The French Connection de Poliziesco welig tierde. In De kijk van Koolhoven aandacht voor de meest krankzinnige achtervolgingen en soms verrassend sterke scènes, die niet zelden goed verstopt zijn.
Net als de horrorfilm gaat de misdaadfilm in Europa net even verder dan elders. Martin Koolhoven behandelt voor deze aflevering onder meer La Haine uit Frankrijk, Sexy Beast uit Engeland en M uit Duitsland.
kijk en luister verder
Deze films bespreekt Martin Koolhoven in deze aflevering:
- Milano odia: la polizia non può sparare (1974, Umberto Lenzi)
- Banlieu 13 (2004, Pierre Morel)
- Città violenta (1970, Sergio Sollima)
- Death Wish (1974, Michael Winner)
- Dirty Harry (1971, Don Siegel)
- Du rififi chez les hommes (1955, Jules Dassin)
- Gandhi (1982, Richard Attenborough)
- Il cittadino si ribella (1974, Enzo G. Castellari)
- Il grande racket (1976, Enzo G. Castellari)
- La Haine (1995, Matthieu Kassovitz)
- La polizia incrimina la legge assolve (1973, Enzo G. Castellari)
- Le Casse (1971, Henri Verneuil)
- M - Eine Stadt sucht einen Mörder (1931, Fritz Lang)
- Mark il poliziotto (1975, Stelvio Massi)
- Milano calibro 9 (1972, Fernando Di Leo)
- Once Upon a Time in America (1984, Sergio Leone)
- Sexy Beast (2000, Jonathan Glazer)
- The French Connection (1971, William Friedkin)
- The Long Good Friday (1980, John Mackenzie)
- Un flic (1972, Jean-Pierre Melville)
- Un prophète (2009, Jacques Audiard)
- Yôjinbô (1961, Akira Kurosawa)