‘Probeer alsjeblieft niet elke exclamatie van mij uit te drukken in uitroeptekens!’ waarschuwt Michael Schaap. ‘Ik praat wel in uitroeptekens, en dat mag je af en toe laten zien, je hoeft me niet neer te zetten als een dooie mus. Maar ook niet als zo’n overspannen ADHD’er − wat ik natuurlijk wel ben, maar daar hebben de mensen niks aan.’
Een interview met Schaap is nogal een belevenis. De Hokjesman wil eerst het hele gesprek afblazen, vervolgens er een mobiel interview van maken: hij wandelt druk pratend over het Mediapark en door de hele VPRO-villa, en eindigt twee uur later met een sigaret op het balkon bij de Hokjesman-redactie. ‘Neem je dit wel op?’
Hij gaat zijn derde en laatste seizoen in. Nog één keer transformeert Michael Schaap tot de Hokjesman: een heer in driedelig pak, die als een negentiende-eeuwse volkenkundige allerlei gemeenschappen en subculturen in Nederland onderzoekt. Samen met mederegisseur Jurjen Blick probeert hij van elke aflevering een film op zich te maken.