Wat leren Afro-Europeanen ons over het maken van een thuis? En hoe vind je de juiste balans als je twee continenten in je verenigt? De Nigeriaans-Brits-Nederlandse Ikenna Azuike (45) heeft een mooie carrière en een fijn gezin. Toch voelt hij zich ‘gespleten’. In De Afro-Europeaan reist hij langs verschillende Afrikaanse gemeenschappen in Europa op zoek naar raad. Hij bezoekt onder meer Somalische Finnen, Kaapverdische Portugezen en Congolese Belgen. Hoe hebben zij zich hier geworteld? De zesdelige serie toont Europa vanuit een zwart perspectief; een Europa zoals de meeste Europeanen haar niet eerder zagen.

meer over deze serie

De op het eerste oog succesvolle Nigeriaans-Brits-Nederlandse Ikenna Azuike voelt dat er iets mist. Hij heeft een groot talent om zich aan te passen, maar merkt dat hij een deel van zijn identiteit al die jaren verwaarloosd heeft. Vastberaden om zijn 'culturele gespletenheid' te onderzoeken en zijn thuisgevoel te vinden, gaat hij op zoek naar zijn zwarte identiteit en probeert hij het evenwicht te vinden tussen de Afrikaan en de Europeaan in zichzelf. Hij reist door Europa, verlangend naar advies van mensen die, net als hij, in Europa wonen en Afrikaanse wortels hebben. 
 
Regisseur Soraya Pol viert in deze serie de Afro-Europese gemeenschap en volgt Ikenna op zijn zingevingsexpeditie die zowel roerende ontmoetingen als zware beproevingen kent. De kijker ontdekt hoe verschillende Afro-Europeanen met vallen en opstaan een thuis maakten in Europa. Van de Somaliërs in Finland en Kaapverdianen in Portugal tot de Nigerianen in Engeland en een eeuwenoude Soedanese gemeenschap op Cyprus.

afleveringsinformatie

aflevering 1: de Nigeriaanse Brit (16 oktober)

In de Londense wijk Peckham wonen zoveel Nigerianen dat het ook wel klein Lagos wordt genoemd. Voor de meesten van hen was aanpassen lang het toverwoord. Zo ook voor Ikenna Azuikes Nigeriaanse vader die ooit met zijn Oekraïens-Duitse vrouw naar Engeland verhuisde, waardoor Ikenna er opgroeide als een typisch Britse kostschooljongen. Later verhuisde hij naar Nederland. In de eerste aflevering reist Ikenna terug naar Engeland. Ontmoetingen met Nigeriaanse Britten confronteren hem ermee dat hij zijn Afrikaanse kant eigenlijk verwaarloosd heeft. De strikte regels en torenhoge verwachtingen van zijn Nigeriaanse vader, en de noodzaak van diens generatie om zich aan te passen, hebben veel invloed gehad op Ikenna. Zijn terugkeer naar Londen legt zijn identiteitsprobleem bloot, maar hoe lost hij het op?

aflevering 2: de Kaapverdische Portugees (23 oktober)

Wie voor het eerst de wijk Cova da Moura in Lissabon bezoekt, ziet de opvallend goed in stand gehouden cultuur van de Kaapverdianen. Ikenna Azuike ontdekt dat muziek de sleutel vormt tot het ware verhaal van deze gemeenschap en stuit op de schaduwzijden van het Kaapverdische bestaan in Portugal. Wijken die met bloed, zweet en tranen door de gemeenschap zijn opgebouwd, blijken stelselmatig te worden gesloopt. Toch blijven de Kaapverdische Portugezen een sterke en veerkrachtige gemeenschap die haar culturele rijkdom overdraagt aan de generaties na haar. Zaken die Ikenna juist mist. Een gemeenschap bouwen en vooral behouden, hoe doe je dat? De optimist in Ikenna krijgt een belangrijke les te leren.

aflevering 3: de Somalische Fin (30 oktober)

Het homogene Finland is voor de meeste Somaliërs geen makkelijke voedingsbodem om in te aarden. Racisme en geweld behoorden vanaf de komst van de eerste Somaliërs in de jaren 90 tot de dagelijkse realiteit, met als gevolg dat de Somalische gemeenschap stevig vasthoudt aan haar eigen traditionele cultuur en religie. De nieuwe generatie doet buitenshuis haar best om aardig gevonden te worden door de witte Finnen, binnenshuis houdt ze zich aan traditionele en vaak conservatieve culturele waarden. Dit zorgt voor een schijnidentiteit bij veel jonge Somalische Finnen, iets dat Ikenna een confronterende spiegel voorhoudt.

aflevering 4: de Afro-Cyprioot (6 november)

De achtergrond en geschiedenis van de zwarte mensen die op Cyprus leven, zijn in nevelen gehuld. Zij die proberen zich in hun voorouders te verdiepen, stuiten veelal op Soedan maar vaak is er geen zekerheid over hun land van herkomst. Daarbij is de huidskleur van veel Afro-Cyprioten in de loop van de eeuwen, als gevolg van gemengde relaties, steeds minder zwart geworden. Ikenna herkent dit, ook zijn huid is lichter dan die van zijn vader, die met een witte vrouw trouwde. En zijn eigen kinderen zijn ook weer minder zwart, omdat hij een relatie heeft met een witte vrouw. Het roept bij hem de vraag op: wat is dat dan precies, een zwarte identiteit? Hoe ga je om met het verliezen van je kleur? En van je geschiedenis?

aflevering 5: de Afro-Pool (13 november)

Het zijn er niet veel en ze komen niet allemaal uit hetzelfde land, maar ze behoren nu wel tot dezelfde gemeenschap: De Afro-Polen. Sommigen kwamen tijdens het communistische tijdperk als uitwisselingsstudent. Anderen kwamen later, ook om te studeren, en omdat Polen zo goedkoop is. Hoewel de meesten weer vertrekken, zijn er ook Afrikanen die blijven om er een ‘thuis’ te maken. Terwijl een deel van de Afro-Polen het liefst onzichtbaar blijft in het land waar extreemrechts veel voeten aan de grond heeft, wakkert het minderheidsbesef bij sommigen juist strijdlust en een gevoel van trots aan. Na zijn inzichten op Cyprus, is ook Ikenna strijdlustiger geworden. Hij wil graag leren trotser te zijn en meer op te komen voor zichzelf en zijn gemeenschap. Maar dit blijkt een zware opgave.

aflevering 6: de Congolese Belg (20 november)

Ikenna ontmoet de Congolese gemeenschap in Brussel, een gemeenschap getekend door een gewelddadig koloniaal verleden, die werd gedwongen zich los te maken van haar geschiedenis en cultuur. De nieuwe generaties proberen zich daarom op hun eigen manier te verbinden: met een spirituele lading. Want bij het Congolees zijn, hoort dat je met een extra bewustzijn door de realiteit navigeert en in contact staat met je voorouders. Ook Ikenna’s bewustzijn over zijn identiteit groeit daardoor. Nu het einde van zijn reis nadert, is hij klaar om zijn persoonlijke conclusies te trekken. Lukt het hem om aan zijn eigen opdracht, het verenigen van twee identiteiten, te voldoen?

over Ikenna Azuike

Ikenna Azuike (1979) is een veelgevraagd journalist, presentator, spreker en filmmaker. Samen met zijn vrouw Mette te Velde zette hij de Strawberry Earth Foundation op, een creatief bureau dat zich inzet voor duurzaamheid en een eerlijke, groene wereld. Met zijn eigen productiebedrijf Jollof Rice Productions maakte hij onder meer de satirische nieuwsshow What’s Up Africa, dat werd uitgezonden door de BBC. Ook was hij te zien in de reisserie Planeet Nigeria (BNNVARA) en Tegenlicht: De post-racistische planeet (VPRO). 

over Soraya Pol

De Caribisch-Nederlandse Soraya Pol (1987) werkt inmiddels ruim tien jaar als researcher aan verschillende documentaires zoals Wit is ook een kleur (2016), De hokjesman (2016)Stuk (2019) en Blue Monday (2021). Als creatieve filmmaker regisseerde ze Gewoon gek (2020)De post-racistische planeet (2020), Liever kroes (2021) en Kleine baas (2023). Ook co-regisseerde ze De laatste kans (2023).

Soraya duikt in grote sociale en maatschappelijke uitdagingen en brengt op een intieme manier in beeld hoe deze op menselijk niveau invloed hebben op het dagelijks leven.