Met zijn project MightySociety veroverde Eric de Vroedt in acht jaar tijd het Nederlandse theater. Voor deze reeks maakte de theatermaker tien geëngageerde voorstellingen over brandende en actuele kwesties. Vanaf 2007 viel dit project onder de vleugels van Toneelgroep Amsterdam, voor wie hij sindsdien ook repertoire voorstellingen maakt. Gisteren ging onder zijn regie de voorstelling Koningin Lear in première. In deze bewerking van Shakespeares koningsdrama King Lear zwaait een vrouw de scepter over een tot multinational uitgegroeid familiebedrijf. Als ze het bedrijf onder haar zoons wil verdelen, barst de hel los. Pieter van der Wielen spreekt met regisseur Eric de Vroedt over deze hedendaagse tragedie.
9-13 maart
Pieter van der Wielen praat deze week met toneelregisseur Eric de Vroedt, schrijfster Annelies Verbeke, journalist Joris Luyendijk en fotograaf Eddo Hartmann. Op vrijdag ontvangt Ester Naomi Perquin schrijver Michiel Lieuwma in de studio. Verder o.a. aandacht voor De Speld's reisgids van het Binnenhof en de internetverslaving van schrijfster Neske Beks. Gastschrijver deze week is Cathelijne Schilder; dichter Piet Gerbrandy draagt dagelijks een gedicht voor.
maandag 9 maart
Vladislav Soerkov wordt de vormgever van Poetins Rusland genoemd, de 'grijze kardinaal' achter de troon. Hij heeft het medialandschap in Rusland als geen ander gevormd. Surkov is niet alleen een politicus, maar ook een schrijver en essayist met wortels in de Moskouse kunstwereld. Journalisten Hans Loos en Michel Krielaars vertellen meer over Soerkov. En we spreken met stand-up filosofe Laura van Dolron, die het bekroonde toneelstuk Mogelijkheden (Constellations) van de Britse toneelschrijver Nick Payne naar Nederland brengt. Het stuk gaat over een imkeren een wetenschapster; ze reizen door verschillende parallelle universa waar de twee elkaar steeds opnieuw en net weer anders ontmoeten, verlaten, bedriegen en koesteren. En onze nachtcorrespondent herdenkt de overleden dichter H. H. ter Balkt.
dinsdag 10 maart
Ruim tien jaar geleden schudde Annelies Verbeke de Nederlandse boekenwereld wakker met haar debuutroman Slaap!, waarin de hoofdpersoon aan slapeloosheid lijdt. Het nachtelijke tijdstip is voor de Vlaamse schrijfster dan ook geen enkel bezwaar. In haar nieuwe roman Dertig dagen heeft hoofdpersonage Alphonse een eenmansklusjesbedrijf in de Vlaamse Westhoek. Zijn klanten zijn lovend over zijn werk, en nog meer onder de indruk van hemzelf. Hij verspreidt rust, mensen stellen zich voor hem open, hebben zo sterk behoefte aan zijn adviezen dat ze hem gaan opeisen. Maar Alphonse wil goeroe noch Jezus zijn. Pieter van der Wielen ontvangt Annelies Verbeke in de studio.
Schrijfster en regisseur Neske Beks heeft een film gemaakt over haar internet-, Facebook- en smartphoneverslaving. In Beyond my Walls ontrafelt zij de grenzen van haar online en offline leven. Nooit meer Slapen spreekt met de documentairemaker. En een droomvakantie op het Binnenhof? Het kan nu aan de hand van de speciale reisgids van de satirische website De Speld. Van Torentje tot viskraam, geen spelonk blijft onbeschreven. En hoewel De Speld graag het absurde ziet in alles, heeft hoofdredacteur Jochem van den Berg toch ook veel geleerd over de machinaties van de politiek tijdens de research voor de gids. We bezoeken met hem de absolute highlights van het Binnenhof. En onze nachtcorrespondent spreekt Margreet Dolman over de terugkeer van haar literaire tijdschrift.
woensdag 11 maart
Journalist Joris Luyendijk interviewde de afgelopen twee jaar werknemers van grootbanken in de Londense City, om de werking van de bankensector beter te begrijpen. Stap voor stap lieten insiders hem zien hoe de financiële wereld in elkaar zit – met gevaar voor hun eigen baan. De conclusie is even stevig als pijnlijk: de instellingen die ervoor moeten zorgen dat de economie functioneert, kunnen de wereld in de afgrond storten. In zijn boek Dit kan niet waar zijn pleit Luyendijk onder meer voor hogere kapitaaleisen en scherpere politieke controle. Anders trekt het te complex geworden financiële systeem - ondanks alle hervormingen – de wereldeconomie opnieuw onderuit. Hoe hebben de bankenwereld en de politiek op zijn boek gereageerd? Pieter van der Wielen neemt met Joris Luyendijk de reacties door.
Nathan Vecht schrijft voor televisieprogramma’s als Missie Aarde, Koefnoen, Klokhuis, en toneelstukken voor het Noord Nederlands Toneel, de Parade en Mugmetdegoudentand. Van die laatste groep gaat woensdag Kunsthart in première, een stuk over de Nederlandse volksaard en hoe we ons verhouden tot de kunsten. Vecht heeft een enorme productie; reden om hem te vragen waar hij al die inspiratie vandaan haalt. En aandacht voor Cor was hier; de tentoonstelling in Huis Marseille over het werk van fotograaf Cor Jaring, samengesteld door zijn bewonderaar fotograaf Sander Troelstra, die generaties jonger is. Jaring werkte zich op van havenarbeider tot fotograaf met internationale allure. We spreken met de samensteller, met tussendoor de stem van de leermeester zelf. En onze nachtcorrespondent spreekt Frénk van der Linden over zijn interview met Lars Vilks.
donderdag 12 maart
Fotograaf Eddo Hartmann kreeg als een van de weinige westerlingen met z’n camera toegang tot Pyongyang, de hoofdstad van het totalitaire Noord-Korea. Het resultaat is de serie Setting the Stage: Pyongyang, North Korea, te zien in Huis Marseille in Amsterdam. De stad werd door de Koreaanse Oorlog verwoest en opnieuw opgebouwd als een moderne socialistische hoofdstad. De bouwsnelheid en ultramoderne stijl tonen de haast van de regering naar een socialistische toekomst. Eerder maakte Hartmann naam met het persoonlijke visuele getuigschrift Hier woont mijn huis, waarin hij terugkeert naar het ouderlijke huis dat hij 20 jaar eerder inderhaast was ontvlucht en waar tegelijk alles en niets was veranderd. Pieter van der Wielen spreekt met Eddo Hartmann.
Het huwelijk tussen Gerard Reve en dichteres Hanny Michaelis, dat duurde van 1948 tot 1959, bleef kinderloos. Maar wie was dan die jongeman die Reve in 1969 aan vriend en vijand voorstelde als zijn Geheime Zoon? Nooit Meer Slapen ontmoet de inmiddels 69-jarige Rijkjan Sikkel. En we besteden aandacht aan Fauser, een graphic novel over een hedendaagse antiheld, waarbij voor elk hoofdstuk een schrijver aan een tekenaar werd gekoppeld. En onze nachtcorrespondent bespreekt de Roze Filmdagen.
vrijdag 13 maart
Michiel Lieuwma is theatermaker, schrijver en performer, maar is vooral bekend van het cultuurkritische duo 'De snijtafel'. In deze internetvideoserie analyseert hij samen met collega-schrijver Kasper C. Jansen de Nederlandse cultuur. Ze bespraken eerder vermijdbare uitingen in tv-programma's en songteksten van bekende Nederlandstalige liedjes. Nu komt Lieuwma met zijn debuutroman Paaltje aan de horizon, waarin de hoofpersoon door jaloezie gedreven als hij hoort dat zijn ex-geliefde een wandeltocht maakt door Zuid-Frankrijk. Hij bedenkt een listig plan om haar op haar route tegen te komen. Ester Naomi Perquin ontvangt Michiel Lieuwma in de studio.
Schrijver en columnist Peter Middendorp heeft een interessant gevoel voor timing. De momenten die hij vastlegt komen vaak net te vroeg of juist net te laat. Vlak voor het doek opgaat of zodra het doek gevallen is. Zijn nieuwe bundel Ben je gelukkig? is een exercitie in timing. Middendorp legt aan ons uit hoe dat werkt. En we praten met de Zeeuwse regisseur Erik de Bruyn die een documentaire over zijn provinciegenoten van Racoon heeft gemaakt. Blue Days, Song Days is een zoektocht naar het ontstaan, het geheim en de magie van een aantal hitsongs: liedjes van wereldformaat uit de koker van het Zeeuwse band. En onze Smaakmaker Tom Klaassen blikt vooruit op het World Minimal Music Festival.