Hersenonderzoekers krijgen vaak te horen dat ‘er toch meer moet zijn dan het brein’. Dat idee is niet nieuw – de legende van Saint-Denis, de eerste bisschop van Parijs, voedt van oudsher dit idee. Saint-Denis werd door paus Clemens I als missionaris naar Gallië gestuurd, maar rond 250 na Christus op last van de Romeinse autoriteiten onthoofd op de plek die nu Montmartre is. Hij was het oneens met deze plaats voor zijn executie, raapte daarom zijn afgehakte hoofd op, waste het in een fontein en liep tien kilometer naar het noorden naar de plaats die hij zelf had uitgezocht als laatste rustplaats en die nu naar hem is vernoemd. Er lijkt daardoor nog heel wat mogelijk te zijn zonder brein.
Bij navraag wat men eigenlijk bedoelt wanneer men stelt dat er toch meer
moet zijn dan ons brein, wordt ons vervolgens verweten dat we de context waarin gedrag tot stand komt verwaarlozen. Maar iedere hersenonderzoeker weet dat de hersenen functioneren in voortdurende interactie met de omgeving; dit is ook een centraal punt in het hersenonderzoek. Dat verwijt is dus onzin. De mens wordt voortdurend blootgesteld aan een enorme stroom informatie die tot ons komt uit de buitenwereld en opborrelt uit ons brein. Creativiteit is het maken van nieuwe combinaties uit deze informatie. Deze nieuwe ideeën zijn de basis voor nieuwe ontwikkelingen in de kunsten, wetenschap en techniek. Onder ‘kunst’ versta ik voor dit boek: creatieve uitingen zonder praktisch nut die een esthetisch genoegen teweegbrengen.Ik besef dat deze definitie vele haken en ogen heeft. We associëren kunst al snel met schoonheid en een plezierige emotie, maar kunst kan ook choquerend of lelijk zijn. Aristoteles wees er al op dat de mens gefascineerd is door afbeeldingen van dingen waarvoor hij bang is of waarvan hij walgt, en dat zien we ook terug in kunst.
Dit boek, Ons creatieve brein, legt de nadruk op de enorme creatieve vermogens van ons brein die deze complexe omgeving mogelijk heeft gemaakt. De culturele omgeving die we gecreëerd hebben, heeft vervolgens weer invloed op de ontwikkeling van onze hersenen en ons gedrag. Dit boek geeft vele voorbeelden van de interactie tussen de hersenen en onze culturele en werkomgeving. Maar weer is het uitsluitend ons creatieve brein waarmee we
ons beroep verder ontwikkelen, waar verf en steen tot kunst wordt, de trillingen tot muziek en informatie, waar wetenschappelijke inzichten ontstaan en nieuwe behandelingen worden ontwikkeld. Het is dus niet meer dan logisch ons brein
centraal te stellen.