Het succes van online platforms
Mensen zitten waar andere mensen ook zitten, en dat verandert online snel. De omroepen maken content die we willen zien. Reclamebureaus doen er alles aan om mensen online te bereiken – alles. Waarom de NPO niet? Facebook, Youtube en Twitter zijn de meest populaire online platforms. Om deze redenen:
1. Ze zijn gratis. Geen betaalmuren. Zeker niet meerdere.
2. Ze zijn op elke site ter wereld zichtbaar (via tweets, likes en embeds). Als een platform niet decentraal is, is het kansloos. Als een site populair wil zijn, moet je populaire platform functionaliteiten integreren.
Het is een inter-afhankelijkheid waar de NPO totaal aan voorbij gaat. Ze willen het internetwiel opnieuw uitvinden, maar NPO is geen Silicon Valley – dat blijkt uit eerder genoemde strategische tegenvallers. NPO is een paraplu voor een variëteit aan inhoudelijke productiebedrijven. Op het internet heb je elkaar nodig, afzonderen is kansloos.
Inhoudelijke visie
Ik heb respect voor een sterke visie, maar het strookt niet met de online realiteit. Ik snap de wens voor een eenduidig merk ook. Maar dit zo hard doorvoeren, maakt meer kapot dan de NPO-leiding lief is. Daar zijn de meeste omroepen het over eens, blijkt uit alle respons. Als alles op één platform komt, moet ook echt alles daarop komen en zal die content gedeeld, embed en gebruikt moeten kunnen worden. Maar het één (alles op één plek) hoeft het ander (alles overal) toch niet uit te sluiten?
Inhoudelijke pluriformiteit is de kracht van de NPO
De halve wereld kijkt naar Nederlandse commerciële en publieke omroepen. Nederlands ontwerp (Dutch Design), en ook Nederlandse reclamebureaus behoren tot de wereldtop. We zijn een creatieve kweekvijver voor de rest van de wereld. Waarom kijkt de NPO naar gedateerde buitenlandse constructies als voorbeeld? Het buitenland kijkt naar ons, en we moeten trots zijn op onze (mediale) pluriformiteit. Dat is typisch Nederlands. De publieken zijn nu financieel efficiënt (behoren tot de goedkoopste van Europa), bereiken hun publiek en hebben een sterkte achterban. Maar al het geld moet gestopt worden in technische platforms die concurreren met alle andere groten ter aarde – dat is onbegonnen werk en heeft niets te maken met een publieke taak.
De focus moet op inhoud blijven liggen.Het is zelfs belangrijk voor onze culturele identiteit. Dat klinkt grotesk, maar onze perceptie van de wereld en onszelf is niet meer gebaseerd op de realiteit. Het is gebaseerd op media, steeds meer online: dat is onze realiteit. Hoe diverser en toegankelijker de media, hoe beter we zijn geïnformeerd. Dat willen we toch niet slopen?
Suggesties voor het NPO-platform
Een sterk online platform is natuurlijk nodig voor de NPO. Maar dat hoeft niet door alle inhoud bij de omroepen en dus de doelgroep weg te halen. De functionaliteit van NPO.nl moet zozijn dat het de plek is om heen te gaan om gratis, eenvoudig en kwaliteitsprogramma’s tot je te nemen, personaliseren en delen. Om mee te beginnen.
Een goed voorbeeld van waar de NPO in de toekomst heen kan gaan, is Blendle. Ik las eerst online alle kranten los van elkaar. Maar Blende stuurt me push messages met een inhoudelijke, gepersonaliseerde en redactionele selectie. Heel handig. Moet de content weg bij de kranten? Natuurlijk niet. Bij de NPO moet alleen geen betaalmuur komen, misschien alleen om reclame’s te weren.
En contentmarketing dan?
Inhaken op contentmarketing moet voorzichtig gebeuren: in Amerika is de scheidslijn tussen journalistiek en branding aan het vervagen. Gesponsorde content is daar niet meer te onderscheiden van echte content, en wordt zelfs door dezelfde journalisten geschreven (native advertising). Dan krijg je merkpropaganda in journalistieke vorm. De traditionele opdringerige reclame is tenminste te onderscheiden van onafhankelijke inhoud. De scheiding van onafhankelijke inhoud, commercie en politiek is een hoog goed in de media. Alleen bij de NPO is die directe politieke en commerciële invloed er nu niet. Daarom zijn de publieken belangrijk.
De nieuwe plannen vergroten politieke en bestuurlijke inmengging al. Dit in combinatie met centralisatie is je conformeren naar het vooroordeel van de ‘staatsomroep’. Ongeacht je politieke kleur, is dit altijd onwenselijk.
Iedereen een eigen NPO-kanaal
NPO.nl, via de app, website en interactieve televisie kan worden wat Blendle nu al goed doet: alle content op jou toegespitst, met redactionele tips, kruisverwijzingen, een recorder, chatten, de mogelijkheid om content te delen, plaatsen en monteren. Dan kun je, net zoals op YouTube, een eigen NPO-kanaal beginnen. Dit kun je bereiken door te integreren met bestaande platforms, en overal inhoudelijke aanwezig te zijn – doordat mensen het zelf delen.
Beeldkwaliteit: 4K op YouTube versus 366p op NPO.nl
Toen de eerste Uitzendinggemist ontwikkeld werd, was er geen YouTube, Facebook of Twitter. Inmiddels is YouTube als platform zo ver ontwikkeld dat je die techniek kunt gebruiken en integreren. YouTube werkt overal en is deelbaar. Het biedt al drie jaar 4K beeldkwaliteit. Video op NPO.nl zit op 366p, wat minder resolutie is dan standaard televisie tien jaar geleden. En dit is slechts één van de vele functionaliteiten die YouTube standaard biedt en relevant houdt, en ook nog eens gratis ter beschikking stelt.