In een gecontroleerde omgeving mag u alleen daar nog kijken naar al het moois dat publieke omroepen als VPRO, BNNVARA, EO of al die andere omroepen maken. Waarom? Om van NPO een sterk merk te maken dat de concurrentie aan kan met Netflix en Youtube. Dat is het beleid dat het bestuur van de NPO voor ogen heeft. De Nederlandse Publieke Omroep droomt over molens en tulpen en ziet die bedreigd worden door de slagschepen van Google, Facebook en al die andere enge Amerikaanse mediamerken. In reactie op die bedreiging trekt de NPO zich terug op de eigen terp.
NPO gijzelt uw programma's
Programma's van de publieke omroep zijn straks alleen nog op NPO.nl te kijken. Of via NPO Plus, maar dan moet u ervoor betalen.
Wie naar de site van De wereld draait door surft, zal geen afleveringen van dat programma vinden. Wie op VPRO.nl afleveringen hoopt terug te vinden van Rembo & Rembo komt in de toekomst bedrogen uit.
Al uw programma's zijn dan gegijzeld op NPO.nl.
Bij Netflix is een prachtig aanbod van series en films te vinden, goed drama. Van de Noorse publieke omroep, van de BBC, maar niet van de NPO. Geen Penoza, A’dam E.V.A. of De fractie. Programma's waarvoor Netflix mogelijk zou willen betalen. Inkomsten die terug kunnen vloeien naar het maken van nieuwe mooie dramaseries. Dergelijke onderhandelingen zijn er geweest, maar in plaats daarvan zijn deze series opgesloten achter een krakkemikkig slot van NPO Plus, waar je – nogmaals – moet betalen voor deze publieke programma's. Want, zo redeneert de NPO, vroeger betaalde je ook om zulke series op dvd te bestellen. Dat je die dvd's in verschillende winkels kon kopen en niet alleen in de NPO-winkel, wordt er heel listig niet bij verteld.
Zondag met Lubach was bijna afgeschoten door de NPO, totdat korte video's uit het programma op Youtube een groot succes werden. De video's zijn gretig gedeeld, toegevoegd aan afspeellijsten van favoriete Lubach-video's en wat was het mooi geweest als in de gerelateerde video's het aanbod van Lucky TV te vinden was geweest. Of van de rapservice uit Koefnoen. Mag niet, want die video's moeten allemaal op NPO.nl. Een site waar je geen afspeellijsten kunt maken, geen video's aan een lijst 'bekijk later' kan toevoegen. Geen wonder natuurlijk: Youtube heeft honderden programmeurs die dagelijks werken aan het verbeteren van deze videosite. Daar moet je niet met publiek geld mee willen concurreren. Dat moet je omarmen als een krachtige partner waar je veel nieuw publiek kunt vinden door ze goed geselecteerde, volwaardige inhoud aan te bieden.
De laatste krachtige reportage van Zembla of Nieuwsuur op Facebook. Waar mensen de video niet alleen meteen kunnen terugkijken, maar er gelijk op kunnen reageren. En hem kunnen delen met vrienden en familie. Het zou de impact van al die nieuwswaardige verhalen die bij de publieke omroep gemaakt worden zoveel meer maatschappelijke impact geven. De discussie kan gevoerd worden op de plek waar mensen actief zijn en zich al dag en nacht opwinden over allerhande zaken. Mag niet van de NPO, daar komen de mensen maar voor naar NPO.nl, is de redenatie.
Maar op de site van De wereld draait door kun je toch nog wel de laatste aflevering van dat programma terugzien? Of op de site van Tegenlicht een zorgvuldig samengestelde bundel afleveringen over de financiële wereld terugkijken? Inclusief extra achtergrondinformatie? Nee, nee, nee. De informatie mag blijven staan, maar het echte goud gaat in de kluis van NPO.nl. De organisatie dwingt kijkers naar die site; al die afleveringen mogen alleen daar gekeken worden. Of kijkers daar nou op zitten te wachten of niet. Programma's worden gegijzeld gehouden door de Nederlandse Publieke Omroep. De VPRO mag online niet beschikken over de programma's die deze omroep zelf heeft gemaakt. Iedereen moet naar NPO.nl. Waar alles door elkaar staat en dus niets meer is te vinden.
En het gaat nog verder. Youtube, Vimeo en andere sites bieden de mogelijkheid om video's te embedden. Het is technisch heel goed mogelijk om dat ook met programma's van de NPO te doen. Kost ook niks extra's. Dan kan de plaatselijke voetbalvereniging allemaal mooie programma's over voetbal van de publieke omroepen op de eigen site aanbieden. Of misschien zelfs alle historische video's over Ajax van de NOS. Kan de muziekvereniging een selectie van afleveringen van De beste singer-songwriter op de eigen site aanbieden. Of, god betere, Lindanieuws alle afleveringen van Boer zoekt vrouw op de eigen site zetten, voorzien van een eigen geluid. Zo zou de inhoud van de Nederlande Publieke Omroep kunnen doorsijpelen tot in de haarvaten van de Nederlandse virtuele samenleving. Een doelstelling die NPO wel zegt na te streven, maar op deze manier onmogelijk maakt.
En waarom? Uit angst. Omdat op Lindanieuws.nl wel eens een advertentie zou kunnen staan waaraan de NPO geen geld verdient. Of omdat de plaatselijke voetbalvereniging naast de programma's van de NPO misschien wel een aflevering van Voetbal Insite zet. Of een plaatje van een blote vrouw. Dat is een stap te ver voor de NPO die met strakke teugels de centrale regie wil voeren over alle programma's die wij, de publieke omroepen, maken.
ongecoördineerd
De informatie op deze pagina is op geen enkele wijze door NPO, VPRO of haar organen gecoördineerd.
#magdat?
Ja, dat mag wel, denken we.