Soest • De 48-jarige Jona van Zetten is het boegbeeld van de Pro VPRO campagne. Overal is haar portret te zien.
Hoe bent u ‘Miss VPRO’ geworden?
‘Eigenlijk heel eenvoudig. Mijn man werkt bij de VPRO en vertelde dat er nog vrijwilligers gezocht werden. Dat verzoek had hij op de buurtwap, de whatsappgroep van de buurt gezet, en daar hebben twee andere buren en ik op gereageerd.’
En u werd gekozen voor de campagne?
‘Ja, maar zij ook. We zijn alle drie te zien in de campagne.’
Drie leden uit dezelfde straat?
‘Allemaal uit de Ereprijsstraat in Soest.’
Is er veel aan u gephotoshopt?
‘Nee hoor, al zit mijn haar wel anders dan normaal. Het is opgestoken en dat doe ik nooit.’
En natuurlijk mooi gestyled?
‘Dat is toch echt de wind. En een goede fotograaf.’
Veel reacties gehad?
‘Ja, maar gelukkig alleen van bekenden en niet van wildvreemden. Vaak was het van “wat zat je haar leuk.” En nadat de foto, met mijn naam, in NRC Handelsblad had gestaan, piekte opeens het aantal LinkedIn-verzoeken.’
Is dit het begin van een loopbaan als model?
‘Welnee, daar ben ik ook veel te verlegen voor.’
Wat doet u in het dagelijks leven?
‘Ik ben hoofd kunstzaken van het UMC in Utrecht. Onze collectie, die bedoeld is om het verblijf in het ziekenhuis prettiger te maken, omvat 2000 kunstwerken. Een hartstikke leuke baan voor een kunsthistorica.’
Mocht u de clubsjaal na de photoshoot houden?
‘Die moest ik weer inleveren.’