Lennart kwam in 2009 binnen bij een VPRO die een turbulente periode achter zich had gelaten, maar ook weer aan de vooravond stond van nieuwe avonturen. Van der Meulen, zoals hij zichzelf ook regelmatig noemde, had wel even nodig om aan deze nieuwe werkomgeving te wennen, al was het alleen maar omdat 'ik nog nooit leiding heb gegeven aan zoveel mensen'. Hij maakte zich bij al die mensen, van postkamer tot programmamaker, enorm geliefd.
Voor zijn aantreden bij de VPRO was hij vijf jaar netmanager geweest van eerst Nederland 3 en vervolgens Nederland 2, en daarvoor commissaris programmatoezicht bij het Commissariaat voor de Media. En nu dan de VPRO, een omroep die in de jaren die volgden onder zijn leiding een eigenzinnig profiel zou houden. Een omroep die de fusiedruk wist te weerstaan hoewel Lennart wel degelijk gesprekken daarover voerde met AVRO, BNN en zelfs POWNED.
Uiteindelijk zou de VPRO een zelfstandige omroep blijven, met een eigen positie en een budget dat daarbij past. En een directeur die daarbij past, niet iemand die van 9 tot 5 in zijn kantoor zou zitten, of alleen maar buiten de deur aan vergadertafels, maar juist een man die voortdurend door Villa VPRO zou lopen, de indruk wist te wekken dat hij altijd alles gezien (tv), gehoord (radio) of gelezen (gids) had, die onvermoeibaar door het land reed op weg naar premières, opnames, openingen, als het maar van of voor de VPRO was.
Een man met ideeën en initiatief. Daarom staat sinds 2011 naast Villa VPRO het kunstwerk Stationnement Gênant van Wim T. Schippers in de tuin, beter bekend als De Drol. Daarom was er in 2014 in Utrecht opeens de eerste editie van het Vlaams (later Belgisch) Filmfestival dat hij samen met regisseur Jos Stelling opzette. Daarom ging de VPRO een vruchtbare en unieke samenwerking aan met HUMAN.
Uit de koker van Lennart kwam altijd wel iets nieuws opborrelen. Zijn liefde voor film kwam op persoonlijk vlak nog het best tot uiting toen hij voor zijn zestigste verjaardag in bioscoop Louis Hartlooper Complex een volle zaal vol vrienden en collega’s trakteerde op Átame! van Pedro Almodóvar.