Samen met onderzoeksjournalisten Feike Salverda en Lex Runderkamp maakte hij Gouden Bergen, een programma over de wereld van het geld. Daar moet destijds menig bankdirecteur van hebben wakkergelegen.
Ymke Kreiken over de rol van Hank bij dat programma: ‘Hank liet zich nooit opzwepen door trends en modes en benaderde het maken van programma’s bijna op een ambachtelijke manier. Als een programma niet echt in zijn interesseveld lag, zoals Gouden Bergen, wist hij voor die tijd juist buitengewoon innovatieve vertelvormen te ontwikkelen. Hij werkte hard, maar hij was altijd ontspannen en het leek alsof het allemaal vanzelf ging. Op weg naar opnames genoot ik van zijn geanimeerde observaties, kwinkslagen en verhalen.’
Toch lag zijn echte passie in de kunsten. Samen met Cherry Duyns, die hem ooit bij de TROS weghaalde, was hij eindredacteur van het maandelijkse kunstmagazine Atlantis. In 2002 herhaalde hij dat nogmaals met het kunstprogramma R.A.M.
Duyns sprak hem toe bij zijn afscheid van de VPRO. Het vroegpensioen lonkte: ‘…maar voor je gaat, Hank, moet er nog iets gezegd worden. Hoe je was, wat je hebt gedaan en je betekenis voor deze heilige hallen van de praatjes en de plaatjes. Hoe was je ook alweer?
'Eeeehhhh, zei je vaak met gespreide armen en dan moesten wij, je collega’s, zelf uitzoeken welke diepzinnigheid in die keelreutel verborgen was. Of: nix, nax, nox, ook heel mysterieus. Soms ook samen: Eeeehhhhh, nix, nax, nox.
'Wat ik eruit opmaakte was dat iets niet in orde was, voorlopig nog volstrekt waardeloos. Je was geestig, verstandig, met af en toe een plankje van hardhout voor de kop, eigenzinnig, smaakvol, eigenwijs, altijd goedgehumeurd, altijd goedgekleed, een lastpak, altijd betrokken, kritisch met zo nu en dan een lichte neiging tot ongeremdheid.
'Zo zal Hanneke Groenteman je eeuwig gedenken omdat je haar tijdens een vergadering "De Tineke van de VPRO" noemde. Toen je de hoos van de vergadering over je heen kreeg, spreidde je je armen, keek om je heen en zei: eeeeehhhh. Jij ‘s zomers mooi gebruind, wij allemaal wit van het werk. Openlucht montage, Hank? vroeg ik. Jij zei: Jongen, als iemand een schemerlamp aan doet ben ik al bruin.’