Welke visie van de npo huist achter deze plannen? De npo wil een sterk merk bouwen om herkenbaar en vindbaar te zijn, in de strijd met diensten als Netflix en YouTube. Is het een publieke taak om met de markt te concurreren? De vpro vindt van niet.
Erwin Blom (voormalig hoofd Digitaal bij de vpro, en Roeland Stekelenburg (voormalig hoofd nieuwe media bij de nos) lieten hun licht over de plannen van npo schijnen op hun site Fast moving targets en kwamen met vier heldere argumenten waarom het voorgestelde online beleid tot mislukken is gedoemd:
1. Internet is maatwerk
Internet gaat voor een belangrijk deel over inzoomen op doelgroepen of onderwerpen. Over smalle gebieden. Die specialistische sites kunnen een gigantisch publiek bereiken, maar de onderwerpen zijn beperkt. Denk aan 3voor12 voor muziekliefhebbers en npo Doc voor fans van documentaire. Blom en Stekelenburg vinden dat de publieke omroepen juist moeten inzoomen op deelgebieden die evident een publieke functie hebben (geheel naar Dekkers wensen om te focussen op educatie, informatie en cultuur) en met die specialistische sites een belangrijke rol op internet spelen.
2. De voorpagina verliest aan belang
De homepage van een site is al jarenlang aan belang aan het verliezen. Omdat mensen steeds minder via de voorpagina van een site binnenkomen, maar diep binnen een site binnenkomen omdat ze via social media of Google op een artikel of video worden gewezen. Centraliseren zoals de npo het wil, en van het publiek eisen dat ze massaal naar npo.nl gaan, is nogal 1995.
3. De sociale media zijn de winnaar
Het afgelopen decennium is er wereldwijd geen inhoudelijke site bijgekomen die echt een massa weet te bereiken, schrijven Blom en Stekelenburg. Platforms waar informatie wordt gedeeld of communicatie mogelijk is zijn de winnaars van de huidige tijd: Facebook, Twitter, YouTube. ‘Zorg dat je bent waar je publiek is en speel daar als publieke omroep een rol van waarde,’ concludeert het tweetal. Maar ja, video’s van omroepen mogen niet meer op YouTube of Facebook van de npo.
4. Decentraal is de trend
Op alle mogelijke terreinen, tot aan de financiële wereld aan toe, is de ontwikkeling naar decentralisatie aan de gang. De macht verschuift. De npo vindt dat maar niks en wil online naar meer centralisme toe. Het publiek komt maar mooi naar ons, naar één platform: npo.nl, is de visie. Realistisch? ‘De kijker surft voor die ene prachtdocumentaire echt niet eerst de site van de npo,’ schreef tv-criticus Jean-Pierre Geelen in de Volkskrant. ‘Van de npo moet de domme, hulpeloze kijker in het wereldwijde web eerst langs de douane van de npo zelf. De npo als centrum van het digitale universum, een grootheidswaanzin die wel meer oorlogen gekenmerkt hebben.’