Van harte welkom op de nieuwjaarsreceptie van de VPRO, Human, de BOS en de VPN. Welkom in 2015. Welkom in het nieuwe muziekwalhalla van Paradiso, de Tolhuistuin in Amsterdam Noord. Nu al haast thuishaven voor de VPRO, in ieder geval voor 3voor12. Ons eigen poppodium dat hier drie weken geleden nog de Song van het Jaar organiseerde. Home again dus.
De Song van het Jaar was een productie waarin alle multimedia ingrediënten anno 2015 zaten: verkiezing via social media, publieksevenement, NPO 3FM live radio-uitzending, televisieregistratie voor NPO 101 en NPO 3. Crossmedia op zijn best.
Als iets deze tijd kenmerkt is het wel de volstrekt nieuwe orde die aan het ontstaan is door de verweving van het dagelijkse leven met het publieke podium van de nieuwe media.
We stuiteren in een paar jaar van traditionele massamedia de interactieve digitale media in, hebben ons nu massaal op de social media gestort en rammelen aan de poorten van de personalized media. En ieder van die domeinen heeft eigen regels en waarden. We leren met vallen en opstaan. We hebben toegang tot alle kennis en informatie, delen alles, verrijken onze ervaring, maar liggen ook open en bloot met onze ziel op straat als de aandacht zich keert. Met dat digitale oog van de wereld op je gericht wordt ieder detail een wolkenkrabber en iedere rimpeling een vloedgolf. Of het nu om de kleur van Piet gaat, de kont van Kim Kardashian, de 17 miljoen selfies van Willem Alexander, de hackers van The Interview of de fictieve Jihad-driehoek in de Schilderswijk. Alles komt met een mokerslag binnen.
De nieuwe informatiemaatschappij is niet van smetten vrij. Dreigt volgens velen zelfs door te slaan naar een samenleving waarbij George Orwells 1984 verbleekt. Wij zijn en masse Big Brother geworden en we houden elkaar voortdurend in de gaten. In het mierzoete boek De Cirkel beschrijft Dave Eggers hoe in Silicon Valley een nieuwe wereldtirannie geboren wordt op de onschuld van een nieuwe generatie digikids. Hoe transparantie verwordt tot manipulatie en privacy volledig wordt opgegeven voor het collectief. Hoe alles wordt opgenomen en gedeeld, iedereen 24 uur per dag on line te volgen is. Als in The Matrix komt alles in de computergestuurde cloud terecht. En in al die metadata is voor het individu geen eigen plek. In de cloud regeert het algoritme als de moderne Big Brother.
Wij van de VPRO werken midden in deze verknoopte en verknipte wereld, waar het private en het publieke, behoefte aan privacy en roep om aandacht, invloed en manipulatie, continu met elkaar in de clinch liggen. En wij vragen ons steeds weer af hoe wij als media-organisatie moeten opereren in de digitale gekte van de dag.
We weten wat we willen: vooroplopen, vernieuwen, becommentariëren, vragen stellen en onderzoeken. En we zoeken naar vormen die daarbij passen. Van een blog over quinoakutten tot een marathoninterview met Jan Brokken.
Vaak kiezen we nog voor klassieke distantie en beschouwing, dan weer duiken we diep in de hype van de week. En we scoren hoog op de voorkeurslijstjes van memorabele programma’s die er toe doen. Vorige week nog met Zondag met Lubach, Theo Maassen in 24 uur met…, de familie Vrolijk en A’DAM & E.V.A.
Maar dat is niet genoeg. We moeten vooruit. Pionieren zoals we sinds kort doen op de Brainport in Eindhoven. Op zoek naar nieuwe mediatoepassingen en mediadesign met ons medialab VPRO@Strijp-S. De VPRO-dependance in Eindhoven zal ons moeten bezwangeren met andere vormen van mediaproductie, nieuwe technieken en middelen om ons publiek te bereiken. Strijp-S als wormgat naar nieuwe media en design en de jongere creatieve klasse.
We gebruiken steeds intensiever de nieuwe mogelijkheden van social media om onze programma’s uit te venten en uit te baten. We zitten inmiddels met de hele wereld in dezelfde ratrace om daar te zijn waar het publiek is. Multiplatform en cross mediaal. En steeds ligt dan de vraag voor welk middel welk doel dient. De grootste uitdaging voor de komende jaren is om in de verknipte wereld van media en communicatie eigentijdse vormen vinden voor verhalen die wij relevant vinden.
De VPRO wil programma’s maken die iets teweeg brengen. Wij gaan er prat op dat we dat kunnen. Dat we meer doen dan mensen met inhoud vermaken. Dat we aan het denken zetten. Ogen openen, discussie entameren, de opinie kantelen. Ook in 2015 willen we iets bereiken met onze nieuwe programma’s. We zetten hoog in door een dramaserie te gebruiken om een discussie aan te wakkeren over een nieuw Nederland.
Die dramaserie heet De Fractie en begint op maandag 12 januari. Het is een tiendelig televisiefeuilleton over de Tweede Kamerfractie van de VPN, de Vrijzinnige Partij Nederland. De VPN is een kind van de politieke chaos na de moord op Fortuyn en opgericht als een alternatief voor de bestaande partijen. ‘De plezierigste verrassing van de verkiezingen,’ schrijft de Volkskrant in juni 2010 als de partij voor het eerst met zes zetels in het parlement komt.
Nu, haast vijf jaar later, gedoogt de fractie vanuit de oppositie het tweede kabinet Rutte. In de dramaserie volgen we het wel en wee van fractievoorzitter Marise Collee, upcoming man Tim Snel en partijoprichter en ideoloog Jan Leusingh. We zien invloed en principes strijden om voorrang, actuele vraagstukken de echte agenda verstoren. Nederlands politiek drama op zijn best. Midden in de politieke actualiteit.
De VPRO heeft besloten de VPN in aanloop naar de provinciale statenverkiezingen een podium te geven om het vrijzinnige gedachtegoed uit te dragen en discussie los te krijgen over wezenlijke politieke vraagstukken.
We gaan de volgers van De Fractie oproepen om te reageren op de ideeën en standpunten van de VPN fractie. Over de beginselen van vrijzinnige politiek, de 24-uurs democratie, privacy, zorg of vermogensbelasting. Ook opiniemakers en politici worden om repliek gevraagd. De reacties komen terecht in de Digitale Postkamer (vrijzinnigidee@vpro.nl) van de VPN die door de VPRO wordt gehost. De origineelste voorstellen komen terug in de VPRO Gids, kunnen onderwerp zijn van de meet ups of tot discussie leiden in Buitenhof of Bureau Buitenland.
Zo kan een palet ontstaan met ideeën voor een nieuw Nederland. Fictie ontmoet de werkelijkheid. Dat helpt de VPRO aan nieuwe invalshoeken voor onze programma’s. Dat kan Nederland vooruit helpen in de vaart der volkeren. Te vaak krijgen nieuwe geluiden in het Haagse politieke bestel geen gehoor of een achterhaald ideologisch sausje.
De VPRO wil samen met de VPN het verkalkte Haagse bestel openbreken en meer creatieve competitie organiseren tussen alternatieve scenario’s en inspirerende schetsen voor een Nieuw Nederland. Dat is een mooie bijdrage van een omroep aan het debat over de toekomst van de samenleving.
Marise Collee is fractieleider van de VPN fractie. Met een duidelijke visie en strategie voert zij de Gideonsbende van de vrijzinnigen in de Tweede Kamer aan. Ze is gewiekster dan Pechtold, aimabeler dan Roemer, heeft de flair van Rutte en steekt dieper dan Samson en Asscher samen. Zij is de vrouw die de VPN naar succesvolle verkiezingen kan leiden en misschien wel een eerste kabinet-Leusingh. En ze is hier op de VPRO nieuwjaarsreceptie om de campagne van de VPN voor de provinciale statenverkiezingen af te trappen.
We bestormen Den Haag en we bestoken Nederland vanuit Hilversum met nieuwe ideeën en programma’s. We staan voor een nieuw en spannend jaar. Dat we zoals gebruikelijk als een hink-stap-sprong zullen nemen. Van je Want, Maar, Dus. Onbevangen en met een traditie die reikt van de Tegenpartij tot de Vrijzinnige Partij Nederland.
We zijn grensverleggers sinds 1926. Onafhankelijk en onbevangen en samen met gelijkgestemden. Van IDFA tot het IFFR. Van de BOS tot de Human. Van De Familie tot Column Film. Dat is de kracht van de VPRO. We zijn een moderne extended family van makers, regisseurs, producenten, facilitaire bedrijven, schrijvers, filmers, dichters en denkers. Je kunt ons om een boodschap sturen. We gaan met beeld, geluid en tekst de wereld te lijf. En we beginnen vandaag met muziek. Van de Gallowstreet Brass Band die met gemak het systeemplafond uit Paradiso Noord blaast.
Kijken of 2015 tegen de vpro bestand is. Veel plezier er mee!