Langenbick: ‘Het is niet zo dat een hoge score automatisch een goede match betekent, maar het geeft wel een veel grotere kans dan zomaar op je gevoel combinaties proberen. Wij geven een startpunt; het is vervolgens aan de chefs om zulke smaakcombinaties in de praktijk te testen en er recepten mee te ontwikkelen.’
Foodpairing voorziet in een behoefte, zegt hij. Zo’n chefkok heeft geen tijd om steeds iets nieuws te proberen als dat een grote kans heeft om te mislukken. Maar hij of zij wil wel graag regelmatig de kaart vernieuwen met verrassende gerechten. ‘Dat maken wij eenvoudiger. Duizenden chefs in meer dan vijftig landen gebruiken nu ons systeem. Vooral van de jonge generatie. We hebben dus ook wel wat impact op wat er in het restaurant van morgen wordt geserveerd.’
Die invloed zou het bedrijf kunnen gebruiken om bepaalde ingrediënten in opdracht van de fabrikant populairder te maken, en daar ook weer geld aan te verdienen. Maar dat is uit den boze, zegt Langenbick. ‘Wij zijn er voor de chefs. We hebben strenge normen, en proeven wat we zelf willen. Wat we wel willen, is onze invloed gebruiken om de nieuwe generatie chefs te helpen duurzame producten te gebruiken in hun keuken.’
Hij geeft een voorbeeld: vissen uit de Noordzee die nu vaak als waardeloze bijvangst worden teruggegooid, kunnen prima gerechten opleveren. ‘De chefs kennen ze niet, en weten dus ook niet wat er met deze soorten kan. Daar kunnen wij de helpende hand bieden.’ Zodat de bekende soorten niet overbevist raken.
Misschien kan het eten van insecten zo ook een zetje krijgen? ‘Ja, we zijn al bezig met meelwormproducten, en we kijken ook naar mieren. Braziliaanse bladsnijdermieren hebben bijvoorbeeld een enorm verrassende citroengrasachtige smaak. Lekker, ja. Ze doen het goed op een stukje ananas.’
Niet elk ingrediënt laat zich overigens vangen in een aromagrafiek. Het moet natuurlijk wel steeds hetzelfde smaken. Wijn, daar beginnen ze bij Foodpairing nog niet aan. ‘De aroma’s daarin verschillen van jaar tot jaar, dat vinden we nu nog te ingewikkeld. Je treft in onze database naast groenten en fruit veel merkproducten aan, omdat die een constante samenstelling hebben. Bij fruit kun je verschillende rassen onderscheiden, en dat doen we soms ook. Neem appels. Bij een Granny Smith staan andere aroma’s voorop dan bij een Pink Lady. Dus die staan ook apart in onze database.’
Betalende gebruikers kunnen op foodpairing.com aan de slag met ruim 1600 ingrediënten. Als nieuwsgierige amateurkok mag je ook verrassende combinaties ontdekken, maar dan met veel minder mogelijkheden. Toch staan er tientallen onverwachte recepten die je zomaar kunt gebruiken. Een salade van sperziebonen met sinaasappel, hazelnoten en dragon bijvoorbeeld. Of een combinatie van appel, frambozen, Parmezaanse kaas en bacon. Voor wie het eenvoudig wil houden: serveer frietjes en biefstuk eens met een bearnaisesaus waarin een deel van de boter is vervangen door witte chocolade.