Want Maar Dus. Het pronkt op onze pui, siert de cover van de seizoensbrochure en is terug te vinden in de VPRO spotjes. Het is dit seizoen onze hink-stap-sprong naar nieuwe inzichten en inspiratie. Na de succesvolle PRO VPRO campagne van vorig jaar gaan we het komend jaar op zoek naar het want, het maar en het dus van het leven.
Dat is wat de VPRO de VPRO maakt. Dat we niks vanzelfsprekend nemen of voor waar. Dat we altijd nieuwsgierig vooruit kijken en geïnteresseerd terug. Dat we steeds op zoek gaan naar pro’s en contra’s, goed en kwaad, de lach en de traan. De hartslag van Nederland, de staat van de wereld.
Dat doen we goed geluimd. Niet tegen maar voor. Met programma’s die je versteld doen staan. Presentatoren met kennis van zaken. Nieuwe muziek en andere invalshoeken. De VPRO wil veranderen in plaats van stilstaan. Niet alleen maar zenden, maar ook ontvangen en sparren.
Op de Meet ups van Tegenlicht en op de festivals waar we nadrukkelijk aanwezig zijn met 3voor12, Cinema.nl en Vrije Geluiden. Via social media en als mediapartner die je door de dagelijkse vloed aan informatie gidst. Waarvan je tips krijgt. Die programma’s, films en festivals voor je uitlicht. Die je op andere gedachten brengt. Waarmee je een gesprek kunt aangaan over wat je boeit en raakt.
VPRO en HUMAN sluiten de rij seizoenpresentaties met een eigen selectie van programma’s die dit najaar te zien zijn. We lichten een aantal bijzondere initiatieven uit. Nominaties voor top vijf noteringen van de beste programma’s van september tot december. Net als Oudtopia en Zomergasten deze zomer. Onze hoge latten met een lage drempel. Programma’s die onze plek markeren. Binnen het aanbod van de publieke omroep en als essentieel onderdeel van die omroep. Dat doen we met trots en met angst om het hart.
Deze zomer is het nieuwe NPO merk gelanceerd en die introductie is niet zachtzinnig. NPO is niet zomaar afzender, maar een merk dat geladen wordt als nationaal instituut en wordt gehyped met een bombardement aan politiek correcte emotie dat daar bij hoort.
Mij beneemt die introductie de adem. Ik kom terneer geslagen uit De Vorstin na de NPO seizoenpresentatie. Ik schrik van het te eendimensionaal beeld dat geen recht doet aan de gelaagdheid en diversiteit van programma’s die achter de NPO en de netprofielen schuil gaan.
En het gevaar ligt op de loer dat zo’n één merk strategie steeds minder uitzonderingen op de regel toestaat, steeds minder afwijkingen van de norm en variaties op een thema. En dan scheppen we tegen beter willen in ons eigen monster van de grauwe middelmaat, een gulden middenweg die uiteindelijk doodloopt.
Daar wil ik tegen waarschuwen. Onszelf en onze collega’s. Daar moeten we over doorpraten, eerlijk nagaan of dat de goede weg is. We hebben meer journalistiek vernuft en creatieve durf in onze mars dan één merk kan dragen. En daar blijven we ieder seizoen weer aandacht voor vragen. Dat het anders kan. Dat er naast de hype ook ruimte is voor reflectie. Dat niet alles een event hoeft te zijn. Dat een spade dieper steekt dan een voet. Dat de lat hoogt blijft, ook als we drempels verlagen.
Daarvan getuigt ons programma aanbod 2014 - 2015. Het is het resultaat van weer een jaar noest werken. En dan gaan we ook nog de Gids vernieuwen, investeren in de vereniging en het netwerk dat we hebben. En we gaan samen met NPO3 3Lab ontwikkelen voor ongecoördineerd media aanbod. Een plek waar nieuw talent kan groeien.
Nieuw de komende maanden zijn Speeches, Dwars door Afrika, Tegenlicht Educatief, Sunny Bergman, Pieter in de Prehistorie, 2/11 Het Spel van de Wolf, Vriend en Vijand van OVT, Dus ik ben, De Voorstraat, Wij zijn Kees Brouwer en Zondag met Lubach. Het zijn boegbeelden van weer een topseizoen van VPRO en HUMAN. Andere parels zijn ook nu al te zien en te horen. Vanavond bijvoorbeeld de verontrustende radioreportage over het ISIS handboek Management van Wreedheid van Bureau Buitenland verslaggever Abdou Bouzerda. Of de nieuwe kinderserie Taart die de VPRO maakte met Pupkin film zondag om 9.00 uur. Stuk voor stuk programma’s die nodig zijn en die je niet mag missen.
Dat kunnen we onderbouwen met want en maar, maar we willen het vooral laten zien en horen. Dat gaan we dus doen het komend seizoen. Veel plezier met maken, kijken en luisteren.