Vice News bestaat koud acht maanden maar is een van de snelst groeiende kanalen op You Tube met een miljoenenpubliek van jongeren uit de hele wereld. Geen kleine prestatie, in het woud van gratis online nieuws. Op het Edinburgh TV Festival 2014: een sessie over nieuws maken voor de Facebookgeneratie. Hoe doe je dat?
Jongeren laten het traditionele tv journaal links liggen. Maar betekent dat ook dat de actualiteit ze niet interesseert? Welnee. Jongeren willen ook weten hoe het zit met MH17, Syrië, Irak, Gaza, IS en Westerse jihadstrijders. Het succes van Buzzfeed en Vice News bewijst dat.
‘Deze generatie is door veel mensen weggezet als een apathische jonge generatie die zich nergens wat van aantrekken,’ zei Al Brown, Hoofd Video van Vice destijds bij de oprichting van Vice News. ‘ Wat wij hebben bewezen is dat ze wel degelijk geven om wat er in de wereld gebeurt. Als je items over buitenlands nieuws weet te maken met de goede toon of voice komen ze in drommen naar je toe.’
Vice News, opgericht december 2013, weet de digitale generatie aan zich te binden met een publiek van volgens The Guardian 130 miljoen per maand. Het is niet op de tekentafel bedacht maar komt voort uit Vice (begonnen als tijdschrift en website en nu een klein imperium met muziek, eigen filmproductie etc). hun videoverslagen vanuit de brandhaarden van de wereld waren zo’n succes dat een eigen nieuwspoot voor de hand lag.
Oekraïne is een goed voorbeeld. In no time had Vice een verslaggever met cameraman ter plaatse, Henry Langston, die op social media foto’s en video’s postte terwijl het verhaal zich ontrolde; binnen 48 uur hadden ze zo een spraakmakende documentaire, getiteld Ukraine Burning.